Les Tres Creus a la Mola d'Estat (Muntanyes de Prades)

22 de juliol del 2022

2a etapa:                   Olesa de Bonesvalls - Gelida                        (19,530 km)

Diumenge, 18 de desembre

Itinerari:

Olesa de Bonesvalls, Corral de Can Roca, serra de Revella, mas Casa Llarga, riera de la Creu de l'Ordal, poble d'Ordal, Can Rial, Plana de Mas Granada, Coll del Portell, cim de Puig d'Agulles, Coll del Portell, Roc de Forellac, Collet de Montcau, cim de Montcau, mas de les Comes, font del Noguer, Can Ginebreda, mas i font de Can Rosell, Can Farigola, font Freda, Àrea recreativa forestal de Can Torrents, camí de les Comes i Gelida.

Descripció:

Aquesta segona etapa del Sender dels Miradors comença a Olesa de Bonesvalls, ja a la gran plana del Penedès. El terreny s’estén sense desnivells importants entre camps de cultiu dedicats a la vinya, a partir dels quals es produeixen els caves i els vins amb Denominació d’Origen Penedès. Al llarg d’aquesta etapa sempre tindrem cap al nord el teló de fons d’un dels paratges més emblemàtics de Catalunya, la muntanya màgica, Montserrat, el segon parc natural del recorregut. A més, en aquesta etapa tindrem l'oportunitat de fer (de forma opcional) un "100 Cims" de la FEEC, el Puig d'Agulles, de 653 metres d'alçada.

Coll del Portell

Sortim d'Olesa des de la plaça de la Creu (267 m). Anem pujant lleugerament pel Camí de Ferradura Vell, tot sortint a camp obert. Passem pel Corral de can Roca (360 m); cap a ponent podem veure el Mont-Gros, de 539 metres, i ens dirigim vers una torre d'alta tensió (506 m) carenejant pel llom de la serra de les Planes. Ara descendim lleugerament cap a una altra torre d'alta tensió (456 m). Continuem planers entremig de pins i cirerers d'arboç per començar a descendir per la fondalada de Can Revella. A la nostra esquerra trobem el mas de Casa Llarga. Creuem el torrent de Can Revella i arribem a l'ample llit de la riera de la Creu de l'Ordal (375 m). Anem a l'esquerra i arribem al barri del Vidre del poble de l'Ordal (388 m). Travessem la Nacional 340, de Barcelona a València. A la nostra dreta hi ha el Forn de Vidre de 1833. Abandonem temporalment el GR 5 per assolir els cims de Puig d'Agulles i el Montcau. Creuem el barri de Can Rial pel bell mig i ens dirigim cap a llevant.

Ara el camí planeja paral·lel al torrent de Mas Granada fins a una cruïlla de pistes (423 m). Comencem a ascendir suaument, sempre pel costat del torrent; a l'esquerra del camí trobem la font de Mas Granada. Arribem a la Plana de Mas Granada (534 m). El sender s'enfila cap al Coll del Portell (567 m). Ara seguim la pista de la dreta, en direcció sud, que continua la pujada fins a un punt on la deixem per prendre un corriol a l'esquerra que ens menarà fins al cim del Puig d'Agulles (653 m), cim més alt de la serra de l'Ordal i el punt més alt d'aquesta excursió. És també un "100 Cims" de la FEEC. El Puig d'Agulles es troba a la frontera entre diferents municipis com

Zona de pícnic de la font Freda

Cervelló, Begues i Vallirana. Al cim trobem un radar meteorològic i una petita central meteorològica. Des d'aquí podem albirar les valls de Castellví i la Serra de l’Aragall. Descendim del cim de nou al Coll del Portell. Seguim ara la pista de la dreta en franca pujada; passem pel Roc de Forellac (628 m) i anem davallant cap al collet de Montcau. En un puja i baixa per la carena assolim el cim del Montcau (646 m), situat entre els municipis de Gelida i Subirats. Tornem a descendir i passem per dues torres d'alta tensió. A la segona trobem el camí principal del GR 5 que seguirem en direcció nord.

En una baixada pronunciada anem passant per més torres elèctriques, trobem l'enrunat mas de Les Comes, la font del Noguer, Can Ginebreda i la font i masia de Can Rosell (341 m). Més endavant, passat el mas de Can Farigola sortim de nou del traçat del GR 5 per un camí a la dreta (262 m). Seguim aquest corriol i arribem a la font Freda en una bonica zona de pícnic, amb una taula i dos bancs de fusta. El camí davalla suaument per sortir de nou al traçat del GR 5 en direcció nord. Passem per l'Àrea recreativa forestal de Can Torrents fins sortir a la ctra. comarcal C-243B que ens ve per la dreta de Martorell. La creuem i seguim per l'esquerra el Camí de les Comes que ens mena directament al nostre destí: el poble de Gelida. Entrem a la població per l'Avinguda Europa, davant mateix del camp de futbol municipal (158 m), final de la segona etapa del Sender dels Miradors.

Dificultat:  **  (19,530 kms)

Desnivells acumulats aproximats:   (+ 722 m) (- 837 m)