15 de juny del 2022

El Camí dels Nyerros   (Cent desè aniversari)

12a etapa:       Estació de Vallter 2000 - Mentet - Nyer            (18,910 km)

Diumenge, 18 de setembre

Itinerari:
Estació d'esquí de Vallter 2000, Portella de Mentet, vall de Mentet, refugi de l'Alemany, Mentet, Roc de Juliol, collet de la Pregonella, cabana de Coulits, collet de la Costa del Solei de la Mare de Déu, coll de la Llosa, Nyer, castell de Nyer.

Descripció:
Avui fem l’última etapa del Camí dels Nyerros, el GR del Centenari. Sembla que va ser ahir quan vam sortir de Terrassa, i vet aquí que ja som a la Catalunya Nord, i avui arribem al nostre destí, al protectorat de Nyer, on trobem el famós castell de Nyer, que pertanyia a la família dels Banyuls, Senyors de Nyer i caps dels nyerros.

Portella de Mentet (2.411 m)

Comencem el nostre recorregut a l’estació d’esquí de Vallter 2000, a 2.155 metres d’altitud. Per darrera el restaurant d’aquesta estació d’esquí, arrenca el concorregut camí que remunta vers el nord cap a la Portella de Mentet (2.411 m) tot resseguint la ben definida coma regada per un rierol de curs constant i amb un breu ascens assolim el pas fronterer. Arribats a aquest històric pas entre muntanyes, entrem en territori francès tot descendint cap a la vessant nord per la bonica vall de Mentet. Perdem desnivell acusadament per la capçalera de la coma fins plantar-nos al bell mig de l’àmplia vall, on anem seguint un sender que recorre els bonics boscos de la reserva natural de Mentet, regats per un rierol que segueix el curs de la vall i que ens mena a les ruïnes de l’antiga barraca dels Alemanys, destruïda arrel d’un incendi l’any 1.983. De seguida, arribem al Refugi de l’Alemany (1.968 m), punt d’aturada obligada. Podrem firmar al llibre de registre i refrescar-nos a la font, d’aigua abundosa.
Un xic més endavant, enllacem amb el traçat del GR 10, que per la nostra esquerra baixa del coll de Pal. Ara, prosseguim el descens seguint sempre els senyals del GR i ja amb el poble de Mentet ben visible al fons de la vall. Un perllongat i agradable descens pel bell mig de la vall ens mena al petit poble de Mentet (1.540 m). Enfilem pels carrers del poble fins a l’església, on seguim un carreró que puja per darrera l’absis de l’església i per sota el campanar anem a trobar el camí senyalitzat amb pintura groga que davalla cap a Nyer, punt on trobem un rètol indicatiu que resa: “Sentier d’interprétation: A la découverte d’un monde sauvage”. Iniciem una marcada diagonal vers ponent tot creuant els prats suspesos per damunt el profund congost que forma el riu Mentet. El camí és força fressat i espectacular. Trobem la primera d’una sèrie de fites força treballades per un artista local de Mentet. L’indret ens ofereix una superba vista de tota la coma de Mentet i la carena de cims que tanca al sud la coma d’Ulldeter. El camí va ascendint suaument fins assolir el Roc de Juliol (1.649 m). A partir d’aquí, el camí va salvant amb una llarga diagonal un seguit de torrentades que baixen cap a les profundes gorges que forma el riu Mentet, i per terreny trencador amb constants canvis de ritme entre uns magnífics boscos molt variats d’espècies, finalment ens mena al Collet de la Pregonella (1.508 m).

Camí de Nyer

Aviat arribem a la Cabana de Coulits (1.305 m), molt ben arranjada. El paisatge canviant i els boscos de roures, boixos i pins, configuren al recorregut una bellesa inusitada. Ara, el camí gira a la dreta i s’enfila per uns graons rocallosos en marcades ziga-zagues per superar l’anomenada Costa del Solei de la Mare de Déu. Una forta remuntada per l’assolellat vessant sud de la carena que baixa del Puig de les Tres Estel·les ens farà suar de valent fins que finalment assolim un aeri collet, punt on trobem una nova fita de l’artista local de Mentet, és el Collet de la Costa del Solei de la Mare de Déu (1.575 m). Passem pel costat de la fita on hi ha l’ull que tot ho veu en una peça de ceràmica de l’artista de Mentet, i iniciem una forta davallada cap el Coll de la Llosa o Pas del Grau (1.191 m). Arribem a l’encreuament de pistes d’aquest ampli coll i prenem la pista que marxa a l’esquerra cap a Nyer, ben senyalitzada per uns rètols. El camí descendeix fortament pel bell mig d’un frondós bosc i al cap de poc enllacem amb una pista fins trobar la desviació a la dreta del sender senyalitzat que davalla cap a Nyer i des d’on ja podem albirar l’altiva torre del seu castell.
Encetem el darrer tram de descens tot seguint els senyals de pintura groga, ja amb el poble de Nyer a tocar. Entrem al poble i prenem el primer carrer que baixa a l’esquerra cap a la plaça del castell. Arribem al castell de Nyer (750 m), antic refugi dels Nyerros i partidaris d’una Catalunya independent i lliure, on el seu rellotge de sol resa: “Totes marquen, la darrera mata”. Final de la dotzena i última etapa del Camí dels Nyerros.
Esperem que aquest gran itinerari que avui s’acaba, projecte de sender de gran recorregut, o, si més no, de ruta temàtica, que molts de vosaltres heu seguit des de Terrassa fins a Nyer, hagi servit per recuperar un dels camins històrics del nostre país, utilitzat en els segles XVI i XVII per en Serrallonga i altres nyerros per a refugiar-se en les terres de Tomàs de Banyuls, al Conflent; i a la vegada hagi servit, també, per conèixer un xic més la nostra terra i la seva història, la història dels nyerros a Catalunya, gaudint, a més, d’unes esplèndides caminades per paratges de gran bellesa. Desitgem que en aquest Camí que hem obert, hagi quedat un bon rastre del nostre pas perquè nous nyerros s’engresquin a seguir-lo.

Dificultat:  **  (18,910 kms)

Desnivells acumulats aproximats:   (+ 809 m) (- 2.223 m)