22 de juny del 2022

4a etapa:           Bagà - Bellver de Cerdanya                  (17,280 km)

Diumenge, 16 d'octubre

Itinerari:
Bagà (desviament a Gréixer, ctra. BV-4024), torrent de la Fontbona, Gréixer, Camí al Coll de Pendís, Canal de la Serp, l'Estanyet de Gréixer, font del Clot d'en Pere, coll d'Escriu, torrent d'Escriu, mas d'Escriu, torrent de les Maleses, refugi de Sant Jordi, coll de Pendís, Prats del Moixeró, torrent de Grau Cirera, Pleta dels Cortals, refugi dels Cortals de l'Ingla, Prat de Castilló, Pla i font de l'Ingla, vall i riu de l'Ingla, Grau de l'Ingla, font del Capellà, Congost de l'Ingla, Camí del serrat de la Quera, mas Misserpí, ermita de Sant Serni de Coborriu, Pla de Talló, Talló, Creu de Talló i Bellver de Cerdanya.

Descripció
Quarta etapa del Camí dels Bons Homes, entre les poblacions de Bagà i Bellver de Cerdanya, una preciosa etapa a cavall de les comarques del Berguedà i la Cerdanya, trascollant pel Coll de Pendís. El camí del coll de Pendís, fins que el tren no va arribar a la comarca a
Coll de Pendís (1.782 m)
principis del segle XX, era l'única via de comunicació. Aquesta ruta ha estat utilitzada des de temps immemorials pels pastors transhumants que des del sud de Catalunya venien amb els ramats fins la Cerdanya; tanmateix va ser ruta de fugida del càtars.

Som a la ctra. BV-4024 de Bagà al Coll de Pal, al km. 4, just on hi ha el pont de Sant Nazari sobre el torrent de la Fontbona (1.001 m). Ens estalviem aquests primers 4 quilòmetres des de Bagà perquè són de carretera i molt avorrits. Iniciem aquí la pujada, paral·lels al torrent de Fontbona fins al poblet de Gréixer, que deixarem a la dreta (1.095 m). Travessem un torrent i seguim per una roureda amb pastures en suau ascens. Deixem a la dreta la canal de la Serp, que puja al Moixeró, i trobem una roca curiosa anomenada "la Mena d'Or". Tot seguit creuem el torrent de Fontbona (1.140 m) sota l'Estanyet de Gréixer. Seguim ascendint per la pista i entrem en una magnífica fageda. La pujada cada cop es més dreta, fins que assolim el Coll d'Escriu (1.504 m). Seguim pel camí d'enfront que surt de l'altra banda de la pista en direcció Oest i en pronunciada baixada. Retrobem la pista que havíem deixat al coll i arribem a la casa enrunada d'Escriu (1.310 m). De seguida abandonem la pista per un camí a la dreta que es dreça en direcció al coll de Pendís. Havent creuat el torrent de les Maleses, el camí s'endinsa per una fageda i remunta a ponent. A partir d'aquí anem seguint el camí en clara ascensió entre boscos formidables: és el Camí de la Font del Faig. Arribem al punt de confluència amb el PR C-125 que prové dels Empedrats, i tot seguit arribem al Refugi de Sant Jordi, situat en un indret esplendorós (1.564 m). És gestionat per la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya (FEEC).

Continuem ascendint en direcció nord-oest per la Costa de Pendís fins assolir l'ample Coll de Pendís (1.782 m), punt més alt de l'etapa, on abandonem el Berguedà i entrem a la Cerdanya. Pas utilitzat des de temps immemorials pels pastors transhumants que des del sud de Catalunya passaven els ramats fins la Cerdanya. Comencem a descendir cap als Prats de Moixeró, pel mig d'un bosc de pi i avets. El senderó va davallant per l'obaga de les Cireres; creuem el torrent de Grau Cirera i més avall desemboquem a una pista que cal seguir a l'esquerra (1.613 m). Tot seguit, arribem al Refugi dels Cortals de l'Ingla (1.602 m), que voregem per la dreta. Des d'aquest punt del refugi es pot agafar el camí que mena a la Font Freda i al Mirador i àrea recreativa del Cap del Ras (itinerari opcional d'aquesta etapa). A la dreta del refugi hi ha la font dels
Sant Serni de Coborriu (s. X)
Cortals. Seguim descendint pels prats fins arribar a una nova pista que ens ve per l'esquerra i que seguirem cap a la dreta, en suau davallada. Passem pel Prat de Castilló (1.476 m). Deixem la pista a la dreta i seguim davallant recte. Tornem a creuar la pista dues vegades i anem descendint entre boscos de pi roig, fins a sortir de cop a la pista, ja pràcticament al fons de la vall de l'Ingla. Seguim baixant i arribem al Pla de l'Ingla (1.271 m), amb l'Àrea recreativa de Font de l'Ingla, amb taules, barbacoes i una font. A la dreta hi ha la casa de l'Ingla de Baix. Creuem el pont sobre el riu de l'Ingla i seguim la pista en direcció nord.

Anem avançant pel fons de la vall de l'Ingla, en suau descens, creuant el riu un parell de vegades. Passem el Grau de l'Ingla, i tot seguit la font del Capellà, situada a mà esquerra (1.125 m). La vall a poc a poc es converteix en un petit congost que travessem amb molta vegetació. Finalment la pista es comença a obrir. Deixem a l'esquerra el mas de Misserpí (1.100 m) i arribem a l'ermita romànica de Sant Serni de Coborriu (s. X), situada al Pla de Talló (1.090 m). Seguim la pista pel Pla de Talló, i entrem al nucli de Talló, que travessem pel bell mig i per la plaça de la Font. Cal destacar l'església romànica de Santa Maria de Talló (s. XI). Seguim direcció nord i deixem la Creu de Talló a mà esquerra. Per la carretera de Talló i el Pla de Tomeu entrem a la població de Bellver de Cerdanya. Passem per la zona esportiva municipal i acabem l'etapa a la Plaça de Sant Roc de Bellver (1.026 m).

Dificultat:  **  (17,280 kms)

Desnivells acumulats aproximats:   (+ 998 m) (- 969 m)

DESCÀRREGUES

Bagà - Bellver de Cerdanya

Full de ruta de la 4ª etapa, Bagà - Bellver de Cerdanya

Full de ruta 4ª etapa (variant pel Cap del Ras)

Track GPS 4ª etapa, Bagà - Bellver de Cerdanya

Track GPS 4ª etapa (variant pel Cap del Ras)