Les Tres Creus a la Mola d'Estat (Muntanyes de Prades)

7 de febrer del 2010

SENDERS DE GRAN RECORREGUT

TEMPORADA 2011 - 2012

TRESCANT PEL SUD *DE CATALUNYA

Refugi de Caro - Santuari de Pinós (GR 171)

10a etapa.  Vallfogona de Riucorb - Cervera  (22,540 kms).
La Segarra, l'altiplà central de Catalunya, terra de castells i
pobles fortificats

Diumenge, dia 6 de maig

En aquesta etapa del GR 171 sortim definitivament de la Conca de Barberà, pel poble de l’Albió i el Tossal de Suró, i entrem a la comarca de la Segarra. Els següents trams de sender presenten una orografia trencada pels turons que limiten amb la plana de Lleida, camí de Cervera. L’ambient rural de pobles que semblen aturats en la història segles enrere es respira a tort i a dret, en nuclis com els de Talavera de la Segarra, Rubinat, Santa Fe de Segarra o Montfalcó Murallat. Els sembrats ocupen grans extensions i dominen paisatge i panoràmiques.

Sortim del Balneari de Vallfogona de Riucorb per la carretera T-224 (Vallfogona de Riucorb - Llorac), i girem a l'esquerra, tot pujant, travessant la carretera L-243 de Cabestany en diagonal, fins  arribar al  proper poble  de l'Albió (710 m). El travessem pel mig, pel carrer major, i passem per davant de la bàscula pública. Aquest petit nucli de població, que es formà a redós del castell, es troba aturonat a la dreta del riu Corb. L'església de Sant Gil és un exemplar romànic, i al marge dret del riu Corb hi ha el molí d'Albió, datat en el segle XIII. Sortim del poble i trobem unes granges; seguidament, entrem dins del bosc fins arribar a l'ampla carena que ens mena, al cap de poc, al vèrtex geodèsic  del  Tossal  de  Suró  (828 m)  des del qual es gaudeix d'una gran panoràmica, malgrat que la vegetació en aquesta zona és molt boscosa. Baixem del tossal i als pocs metres passem per davant del caseriu de Suró (810 m), que es troba a l'esquerra del camí.

Anem davallant pel Camí de Suró, enmig de camps de blat, en direcció al Clot dels Obacs, al fons de la vall de Guàrdia-Lada (730 m), collada on  fan  cap  nombrosos  camins. En una cruïlla, trobem a l'esquerra del camí la Bassa del Benya i un pal indicador. Deixem el Camí de la Bassa a la dreta, per continuar a l'esquerra pel Camí dels Obacs, que ens menerà a Talavera de la Segarra. Passem per davant de Can Quitxu i seguim la pista fins a entrar a Talavera de la Segarra (790 m) pel carrer Major. Talavera està situat al sud de la comarca i és un municipi compost per diversos nuclis de població. La vila compta amb la seva església parroquial, dedicada a Sant Salvador, que conserva una portalada romànica i les restes del castell de Talavera, al capdamunt del poble. El paisatge que l'envolta és el típic segarrenc.

Sortim de Talavera pel camí carener, per la Rasa del Xanxo, i a uns 500 metres girem a la dreta pel Camí de Rubinat, seguint la via del tren que tenim a la nostra  dreta.  Passem  pel  Pla  de  Pavia envoltats de camps de blat i d'ordi, i arribem a les Comagrasses, deixant camins i pistes a ambdós costats. Travessem la Rasa de Comagrassa pel pont de Comagrassa (616 m). Ara el camí torna a enfilar-se suaument en direcció al poble de Rubinat. Seguim pujant i passem a frec de la granja de Cal Vilanova i els Coberts del Rafel, on també hi ha una bàscula pública i un pal indicador. És l'entrada al poble de Rubinat (640 m), vila enclavada dalt d'un turó i formada per un parell de carrers on destaquen l'església romànica de Santa Maria de Rubinat i les restes del castell. Sortim del poble pel Camí de les Serres, cap a la serra de Montpaó.

Som al camí ral de Cervera a Rubinat; a l'esquerra, deixem els tossals de l'Isidret i dels Coloms i assolim la cruïlla on hi ha el camí que a la dreta davalla a Sant Pere dels Arquells, que es troba a uns 600 metres camí avall. Seguim recte, i molt a prop trobem a l'esquerra el Corral del Monjo. Ara, seguim l'anomenat Camí de l'Oratori que ens portarà a Cervera. Davallem pel Camí de l'Oratori, deixant a la dreta el camí que mena al Mas Cremat, i aviat assolim l'oratori de la Mare de Déu del Pilar (474 m). Tot seguit, travessem el riu Ondara per un pontet (466 m) i remuntem suaument la pista per entrar a Cervera, capital de la comarca de la Segarra (545 m). Entrem pel carrer de la Costa de Sant Francesc d'Assís i carrer de la Barbacana. Passem per davant del monument a la Generalitat de Catalunya i seguim per la plaça de les Corts Catalanes, carrer de Pere el Cerimoniós, plaça i carrer de Santa Anna, plaça de Sant Miquel i Plaça de la Universitat. Final de la desena etapa del GR 171.

Dificultat:  **

Desnivells acumulats aproximats:   (+ 390 m) (- 475 m).

Vocals: Enric Cortés, Joan Perich, Àngel Vela i Montse Marchuet.

Full de ruta de la 10ª Etapa del GR 171

Talavera de la Segarra

La Segarra està situada a l'altiplà central de Catalunya, a llevant de les terres de Lleida. Les valls dels rius Corb, Ondara, Sió i Llobregós marquen el territori de sud a nord, generalment pla, accidentat al sud per les serres de Montargull i de Bellmunt i al nord per la serra de Pinós. Va formar part de la terra de frontera entre la dominació cristiana i islàmica, fet que explica l'abundància de castells i de pobles fortificats. El municipi de Talavera, de 30,11 km2, és situat al S de la comarca de la Segarra, al límit amb la Conca de Barberà i l'Anoia. Limita al NW i N amb el municipi de Ribera d'Ondara, amb el seu enclavament de Montfar, i amb el terme anoienc de Montmaneu, a l'E amb Argençola (Anoia), al SE i al S amb Santa Coloma de Queralt i amb Llorac, respectivament, i a l'W amb el municipi segarrenc de Montoliu de Segarra.
El terme municipal de Talavera és format per una conca envoltada de serrats suaus i arrodonits amb altures que oscil·len entre els 580 i els 850 m, entre els quals es destaquen la serra de Bellmunt amb 794 m d'altitud, la de Montfred amb 384 m, la de Montargull amb 851 m, la de Suró amb 827 m i la del castell i poble de Talavera amb 791 m.
El municipi és format per diverses entitats que s'agrupen en les antigues parròquies i pobles: Talavera, amb la sufragània de Suró, el poble de Pavia, el de Civit, amb el terme del Bordell i l'ermita de Santa Fe, el de Bellmunt de Segarra, el de Pallerols i l'antic lloc de Montfred. Cadascuna d'aquestes entitats forma un poble agrupat amb molt poques masies i encara la majoria tancades. Totes les parròquies d'aquest municipi inicialment pertanyien al vell comtat d'Osona-Manresa i formaven part de la diòcesi de Vic fins que l'any 1957 es van unir a la de Solsona per tal com pertanyien a la província de Lleida.
El poble de Talavera (120 h el 2005) s'aixeca a la part occidental del terme, a 791 m d'altitud, en el pendent d'una muntanya coronada per l'antic castell. L'església parroquial de Sant Salvador de Talavera es troba a pocs metres de les cases del clos urbà, al cim de la serra. Conserva una portalada romànica del segle XII i un pany de paret; l'eixamplaren modernament amb un senzill estil neoclàssic i posaren l'entrada a la façana de llevant. Dins l'església s'hi conserva un sarcòfag de pedra, amb un relleu a l'exterior de la caixa que representa l'àguila i la campana, a la tapa hi ha les figures jacents d'un cavaller i la dama, amb la vestimenta del segle XIV, i a dins es conserven els ossos de dos personatges, que bé podrien ser un Aguiló i una So.
Les restes del castell de Talavera, situades dins el poble al punt més elevat, es confonen amb la construcció d'una casa. El poble conserva algun carrer cobert i el carrer del Call, on havien habitat jueus. Més a ponent del poble hi ha mig esbotzada una torre cilíndrica, que hom anomena el Molí de Vent, camí de la Guàrdia Lada i de Suró. La festa major se celebra el darrer cap de setmana de maig.
Els Alemany de Cervelló eren senyors de Talavera al segle XII, i Guerau Alemany de Cervelló la cedí al seu nebot Guillem d'Aguiló; aquest llinatge la senyorejà fins a la segona meitat del segle XIV, que passà per parentiu a la família So; els Joans i Antonis de So s'hi succeïren fins el 1563. Els Burguès i de So, o Burguès i Santcliment, foren després els senyors d'aquests pobles; des del 1753 el senyor era D. Gaietà Maria de Santcliment de Pignatelli, marquès de Rubí. Entre les famílies del poble el cognom Truiols o Trullols hi perdura des de fa set centúries. Tant aquí com a Pavia es conserva Can So.