Les Tres Creus a la Mola d'Estat (Muntanyes de Prades)

1 de setembre del 2019

7a etapa:        Porta - Mérens-les-Vals        (20,890 km)

Diumenge, 27 d'octubre

Itinerari:
Porta, riu Querol, Pla Bau, Estació d'esquí Porté-Puymorens, rec de l'Estanyol, rec de Pimorent, ctra. N-320, la Cabana Franca, Coll de Pimorent, rec d'en Garcia, rec de l'Eixerca, font de l'Eixerca, borda de pedra, ctra. N-22, l'Ospitalet, riu Arièja, camp de futbol l'Ospitalet, Bordes de Saillens, via del tren (l'SCNF), casa nova, via del tren (l'SCNF), casa de colònies, Bordes d'en Haut, Bordes d'en Bas, càmping de Mérens i Mérens-les-Vals.

Descripció:
Som al poblet de Porta (1.511 m). Des de la població, hem de creuar la ctra. N-20 i passar sota el túnel de la via del tren. El travesem i a l'altra banda seguim a la dreta una pista asfaltada. A l'esquerra tenim el riu Querol. Seguim la pista, anomenada Camí de Campcardós, en direcció nord. Travessem el riu
L'Ospitalet (L'Hospitalet près-l'Andorre)
Querol per un pont, i la ruta continua per l'altre costat del riu. Ens surt un camí per l'esquerra, però seguim amunt per la dreta. Creuem el rec de les Ombres i arribem a l'Estació d'esquí de Porté-Puymorens (1.677 m). Passem sota un telearrossegador de les pistes d'esquí i deixem a l'esquerra l'itinerari original del GR 107 per seguir recte amunt. Creuem els torrents de l'Estanyol i de Pimorent, i arribem a la ctra. N-320 (1.780 m). La creuem i seguim en suau ascens, creuant-la dues vegades més fins que assolim el Coll Pimorent (Col de Puymorens) (1.915 m), amb molt bones vistes de tot el muntanyam que ens envolta.

Cal continuar en direcció a l'Ospitalet. Creuem la ctra. N-320 i seguim ascendint suaument en direcció a la Coma d'en Garcia. Creuem el rec d'en Garcia (1.956 m) per un pont. En una cruïlla, deixem el camí principal que segueix cap a la dreta i girem a l'esquerra. Passem una caseta amb plaques solars i arribem a una altra cruïlla de pistes (2.042 m), punt més alt de l'excursió. Les vistes panoràmiques en aquest punt són força interessants. La pista principal continua amunt; el GR segueix per un camí lateral a l'esquerra, i comencem un traçat clarament descendent. Creuem el rec de l'Eixerca, més endavant hi ha la font de l'Eixerca, a l'esquerra. Seguim descendint en direcció al fons de la vall; el camí es va convertint en un corriol. Passem sota una doble canonada d'aigua i creuem un bosc força humit de pi negre i avetoses. Deixem al costat una petita caseta de pedra i ja veiem el
Mérens-les-Vals
poble al capdaval. El camí va fent ziga-zagues i arribem a una altra cruïlla (pal indicador); per la dreta se'n va la variant GR 107-4 que també porta a Mérens però per l'espectacular ruta del coll de les Béssines. Seguim avall i arribem a la ctra. N-22. La creuem i entrem a la població de l'Ospitalet (l'Hospitalet-près-l'Andorre) (1.420 m).

Creuem la via del tren i seguim paral·lels a la ctra. N-20. Deixem la carretera i seguim per un camí asfaltat a l'esquerra. Tot seguit, creuem el riu Arièja per un pont i passem pel costat del camp de futbol de l'Ospitalet. Anem davallant molt suaument per la vall de l'Arièja, paral·lels al riu i a la carretera. Arribem a les Bordes de Saillens i creuem la via del tren per un pont (1.250 m). Més endavant, en un revolt pronunciat tornem a creuar la via i seguim davallant. Creuem la via per tercera vegada i arribem a les Bordes d'en Haut (1.160 m). El camí s'ha convertit en pista. Passem per les Bordes d'en Bas i una casa de colònies que trobem a l'esquerra. Tot seguit, passem sota un aqüeducte, que porta aigua canalitzada que baixa de la muntanya, i arribem al Càmping de Mérens (1.082 m). A partir d'aquí el camí és asfaltat.

Deixem a l'esquerra un camí que mena a un dolmen proper (pal indicador). Al cap de poc arribem al nostre destí, Mérens-les-Vals (1.052 m). Passem per un pont de pedra, vell i estret sobre el riu Arièja. Passat el pont hi ha la carretera, on s'aglutinen els restaurants i les botigues, i la resta del poble, amb l'ajuntament i l'església romànica de Saint-Pierre de Mérens (s. XI).

Dificultat:  **  (20,890 kms)

Desnivells acumulats aproximats:   (+ 594 m) (- 1.049 m).