Les Tres Creus a la Mola d'Estat (Muntanyes de Prades)

29 d’agost del 2019

6a etapa:    Coborriu de la Llosa – Portella Blanca – Porta        (23,110 km)

Diumenge, 22 de setembre

Itinerari:
Coborriu de la Llosa, Camí de la Vall de la Llosa, Cal Jan de la Llosa, castell de la Llosa, riu de Calm Colomer, Palanca de Prat Xuixirà, Prat Xuixirà, refugi de Prat Xuixirà, Camí del Pla de Vallcivera, Cabana dels Esparvers, vall d'Engaït, riu d'Engaït, Portella Blanca d'Andorra, Pleta de Barrera, vall de Campcardós, Coma de Campcardós, Ribera de Campcardós, Estany Gros, Cabana de Campcardós, riu Querol i Porta.

Descripció:

Som a l'inici de la tardor; iniciem el Camí dels Bons Homes a l'etapa sisena, a Coborriu de la Llosa, per poder travessar la zona pirinenca sense problemes de neu i glaç. Som a Coborriu (1.520 m). Seguim el camí del Vilar i agafem un trencall que gira a la dreta i el seguim en direcció nord. Deixem cal Jan de la Llosa a mà esquerra (pal indicador) (1.640 m). El GR 107 continua recte per la pista. Se'ns ajunta el GR 11-10 i tots dos aniran junts fins al final de la vall de la Llosa. Anem ascendint suaument per la vall; a la dreta trobem la barraca de la
Palanca de Prat Xuixirà (Vall de la Llosa)
Farga mig derruïda. Creuem el torrent de la Ginebrosa (1.786 m) i la pista comença una ascensió en ziga-zagues. Creuem el riu de Calm Colomer i seguim guanyant alçada. Tenim molt bones vistes de tota la vall de la Llosa cap al sud i podem albirar el pic de la Muga al nord-oest (2.860 m).
Tot seguit, creuem el riu de la Llosa per un pont fet de troncs (1.976 m), és la Palanca de Prat Xuixirà. De seguida, entrem al gran Prat Xuixirà, on trobem la capelleta de la Mare de Déu dels Àngels, una zona habilitada per fer pícnic amb una taula de pedra, i molt a prop hi ha l'antic refugi forestal del Prat Xuixirà (2.010 m), dinamitat el 1978. La pista es converteix en un camí que inicia una ascensió pronunciada. Arribem a una cruïlla de camins: el GR 11-10 se'n va cap a Andorra, en direcció a ponent; el GR 107 gira a la dreta. Baixem al riu de Vallcivera i el creuem per un pont. A l'altra banda trobem la Cabana dels Esparvers (2.065 m). Seguim cap a la dreta i comencem a remuntar, en direcció nord, la vall del riu d'Engaït. Arribem a un extens prat, ja fora del bosc, envoltats de cims, a la capçalera de la vall. Creuem el riu d'Engaït (2.203 m) i remuntem el prat, decantant-nos cap a llevant, en direcció al coll que tenim al davant. El camí comença una forta ascensió en ziga-zagues, fins que assolim la Portella Blanca d'Andorra (2.515 m), punt més alt de l'excursió i de tot el Camí dels Bons Homes. Una gran fita granítica senyala el límit entre Andorra, França i Catalunya.

Pas de la Portella Blanca
Les vistes des del coll són esplèndides: pel cantó francès veiem la cara nord del Puigpedrós i tota la vall que mena a Porta; cap al nord-oest els pics d'Envalira i els d'Engaït, i cap al sud la vall de la Llosa. Descendim per un corriol amb molt bona vista de la vall de Campcardós, el paisatge és pelat i sense arbres. Passem pel centre de la vall, lloc anomenat Pleta de Barrera (2.320 m); anem descendint per prats alpins i travessant zones d'aiguamolls. Més avall, la Coma de Campcardós, amb vistes espectaculars dels cims: els pics de Fontnegra i d'Envalira cap al nord, i el Roc Colom i el Peiraforca cap al sud. El GR penetra en zona boscosa de pi negre. Creuem la Ribera de Campcardós i arribem a l'Estany Gros (2.090 m), un estany poc profund. El corriol arriba a l'extrem del llac i creuem una presa natural per uns blocs rocallosos. Tot seguit, passem per la Cabana de Campcardós (1.950 m), emprada pels pastors. Passada la cabana el camí s'eixampla i s'endinsa en un bosc més espès. El camí es converteix en pista i ja prenem contacte amb la població de Porta. Seguim descendint per un corriol, que és una drecera de la pista. Al capdavall, arribem a una plaça asfaltada on hi ha una torre amb antenes. Seguim a la dreta un camí asfaltat i travessem el riu Querol per un pont (1.506 m). El camí discorre entre el riu, el talús i la via del tren. Passem per un túnel sota la via del tren i, creuant la carretera, entrem directament al poble de Porta (1.511 m).

Dificultat:  **  (23,110 kms)

Desnivells acumulats aproximats:   (+ 1.057 m) (- 1.064 m).