10 de gener del 2019

7a etapa:     HOSTAL ROIG - PANTÀ DE CAMARASA        (17,930 km)

Diumenge, 24 de març

Itinerari:
Hostal Roig, Corral del Petit, camí de les Boïgues, camí del Ras, Llau de Comatorta, Serrat Ample, lo Ras, carena del Montsec de Rúbies, Tossal de Mirapallars, Tossal de les Torretes, camí del Ras, Portella Blanca, les Costes, Rúbies, camí de Rúbies, Obaga del Miqueló, barranc de Rúbies, la Pedrera de Meià, les Cases de la Pedrera, Canals de les Sies, camí de la Pedrera, cal Ginesta, font del Bipo, carretera del Macià, carretera C-13 i la Noguera Pallaresa (Pantà de Camarasa).

Descripció:

Som a l'antic Hostal Roig, al terme municipal de Gavet de la Conca, comarca del Pallars Jussà (1.095 m). Damunt i al sud-est de l'Hostal Roig hi ha les restes del castell de Montllor, origen del lloc. Seguim la ctra. L-913 en direcció sud, i a uns
Tossal de Mirapallars (Montsec de Rúbies)
100 metres tombem per un camí a la dreta, pal indicador; seguim en direcció a la Portella Blanca. Deixem a l'esquerra l'enrunat Corral del Petit. Al cap de poc trobem una pista que ens ve per l'esquerra: és el camí de les Boïgues, l'agafem cap a l'esquerra en suau ascens. Seguim per la pista en direcció a ponent, ara anomenada camí del Ras. Anem travessant alguns torrents que davallen del Barranc de Barcedana al nord, com el torrent de Comatorta. Seguim ascendint i arribem a tocar de la Cabana dels Pastors, on la pista es bifurca (1.446 m). Agafem el trencall de l'esquerra i el seguim direcció sud, tot ascendint. Al cap d’una estona la pista ens mena fins al Coll del Grau Ample (1.595 m): som a la carena del Montsec de Rúbies. Seguim la carena cap a la dreta en franca ascensió fins assolir el Tossal de Mirapallars (1.672 m), un dels 100 Cims de la FEEC.

Seguim avançant per la carena cap a ponent per baixar al Coll del Reguer (1.613 m) i anar a buscar el Tossal de les Torretes (1.676 m), coronat amb un vèrtex geodèsic. Punt més alt del Montsec de Rúbies i punt més alt de la nostra excursió. Gaudim d’un espectacle visual excepcional. El Montsec es un dels millors miradors de Catalunya i del Pirineu. Efectivament, en un dia clar podem gaudir de la visió del massís del Port, al sud; per la plana de Lleida, la vall de l’Ebre; ja a l’Aragó, treu el nas el Moncayo; al fons, el Pirineu, que albirem des del llunyà Bisaurin, al límit entre Navarra i Aragó; els Rasos de Peguera, al Berguedà; per seguir vers l’est amb el Montseny, Sant Llorenç de Munt, Montserrat i la serrada Litoral.
El poblet de Rúbies i la Portella Blanca
Tot un espectacle. Anem resseguint la carena en suau descens, i comencen a trobar-se les primeres trinxeres de la guerra que, a partir d’aquest punt, aniran acompanyant-nos tota la resta del camí fins a la Portella Blanca. Tenim una impressionant vista del pantà de Sant Antoni, la Roca Regina i el poble de Llimiana. Arribem a un collet (1.474 m), sota el pic de Migjorn que tenim a la nostra esquerra. Ja divisem el poblet de Rúbies.

Arribem a la Roca de Migjorn (a l'esquerra), i anem a buscar el pas de la Portella Blanca (1.415 m), a l'altra banda de la roca. Anem seguint les marques del GR 1. És un caminoi estret i costerut que ens porta directament a Rúbies. Anem davallant per les Costes fins arribar a l'enrunat i deshabitat poble de Rúbies (1.145 m), on trobem el castell i l'església de Santa Maria de Rúbies, d'estil romànic. Sortim del poble seguint el camí de Rúbies en direcció a ponent. Travessem el barranc de Rúbies i anem davallant tot gaudint d'una magnifica vista panoràmica sobre el Montsec d’Ares i el congost de Terradets. Tot seguit, trobem el camí de Rúbies a la Pedrera i el seguim fins arribar a l'antiga Pedrera de Meià (876 m), on destaquen velles construccions, avui enderrocades, i un gran pedruscall de tartera artificial. Anem baixant perl camí de la Pedrera en direcció sud i travessem el torrent de les Sies (755 m). Arribem a la pista del Macià (598 m), on girem a la dreta i anem avançant entre antics camps erms, amb velles oliveres, fins arribar a l'enrunat mas de cal Ginesta (542 m).

Seguim en clar descens, abandonant la pista del Macià en algunes draceres per evitar-ne els revolts que va fent. Caminem entre una brolla amb arboç, algunes alzines i romaní així com oliveres que ens indiquen uns cultius ara abandonats. Perdem ràpidament alçada fins arribar al final del corriol, on trobem les carreteres C-12 i C-13 en una rotonda davant mateix de la Passarel·la d'Àger, a l'embassament de Camarasa. Creuem la carretera i arribem a una gran esplanada on ens recollirà l'autocar. Final e la nostra etapa (348 m).

Dificultat:  **  (17,930 kms)

Desnivells acumulats aproximats:   (+ 656 m) (- 1.425 m).