El Camí dels Enginyers (vall del Freser)

22 de novembre del 2018

Diumenge, 17 de març

Itinerari:
Estana, ca la Font, font del Coll de Pallers, Coll de Pallers, camí del Prat de Cadí, serra de Mataplana, Coll de Reineres, Coll Roig, Prat de Cadí, canal del Cristall, Sot de la Troncada, Collet de l'Orri, torrent del Feixanc de l'Àliga, torrent de l'Estenedor, Coll de la Descàrrega, Pla de la Vedella, riu de Bastanist, santuari i casa de colònies de Bastanist, Prats de Bastanist, torrent de l'Infern, Prat de les Valls, torrent de les Bordes, borda del Baster, Coll de Sit, torrent d'Estana i Estana.

Descripció:
En aquesta segona sortida d'Itineraris per Catalunya, farem una preciosa circular amb raquetes de neu al vessant nord de la serra del Cadí. Aquest itinerari circular ens permetrà descobrir l'emblemàtic Prat de Cadí, una clariana situada al peu del vessant nord, un meravellós reducte de pau sota les magnífiques muralles de la cara nord del Cadí. L'itinerari surt del bonic poble d'Estana, a l'extrem occidental de la Cerdanya, i recorre boniques pinedes de pi roig i pi negre típiques dels territoris prepirinencs del vessant obac de la serra del Cadí, dins el Parc Natural del Cadí-Moixeró. L'itinerari, després d'assolir diferents collets, com el de l'Orri, el de la Trona o el de la Descàrrega, es completa amb la visita del Santuari de Bastanist, d'origen romànic, i tornada a Estana seguint la traça del GR 150.
El Coll de Pallers
Sortim des del petit poble d'Estana, situat entre les valls del Quer i de Bastanist (1.504 m). Iniciem la ruta en direcció sud pel carrer principal, deixant a la nostra esquerra la bonica església de Sant Climent d’Estana i a la dreta els antics safareigs públics del poble. Més amunt veiem els senyals del GR-150 que es dirigeix a Bastanist. Deixem a l'esquerra ca la Font i seguim recte en direcció al Coll de Pallers, fins on el GR 150 i el PR-C 121 coincideixen. Arribem al Coll de Pallers (1.499 m), on hi ha una petita àrea de pícnic amb uns bancs, una barbacoa, una font i, una mica més amunt, un aparcament. En aquest punt comença el parc natural i seguim recte en direcció sud. El camí, força agradable, s’endinsa al bosc de pins remuntant progressivament la serra de Mataplana. A mitja pujada arribem a un petit coll conegut amb el nom de Graus de Riclar (1.630 m). Tot seguit, assolim el Coll de Reineres (1.652 m).
A partir d’ara, el camí canvia de vessant i s’orienta cap a ponent, transcorreguent pel vessant del Querforadat. La pujada, per entre els arbres, ens apropa a les parets del Cadí, gaudint d’unes boniques vistes d’Estana i de bona part de la Cerdanya, amb la Tossa Plana de Lles dominant la regió. El camí ens mena ara al Collet Roig (1.787 m). Des d’aquest punt tenim unes bones vistes del Vulturó o Puig de la Canal Baridana, el cim més alt del Cadí. El sender planeja per un bonic bosc de pins en direcció sud-est. Creuem el torrent de les Bordes i enllacem amb una pista. Aviat, davant nostre, se’ns obre una gran i espectacular perspectiva enmig d’un magnífic entorn alpí. Hem arribat a Prat de Cadí (1.830 m). Aquest prat, de grans dimensions i envoltat de bosc, es troba ben a prop de les parets del Cadí. A l’hivern, quan tot es tenyeix de blanc i de gel, aquest lloc és un paradís i un referent pels amants de l’alpinisme i de les canals de neu i gel. Davant, al sud, hi ha la canal del Cristall, que permet superar la muralla nord del Cadí, flanquejada per les impressionants Roca de l'Ordiguer, a la dreta, i la Roca Verda, a l'esquerra. Travessem el torrent de la Canal del Cristall i a l'altra banda seguim pel camí que s'endinsa en una esclarissada pineda, amb
Santuari de Bastanist
una bona perspectiva de la serra del Cadí.
Més endavant creuem el Sot de la Troncada (1.817 m), just en el punt que el camí gira a l'esquerra, cap el nord-est. Arribem a una bifurcació; obviem el de la dreta que porta a Prat d'Aguiló pel camí dels Colls, i seguim pel de l'esquerra, una sendera ben fressada i fàcil de seguir. Continuem davallant per dins el bosc en sentit nord-est. Al cap de poc ens desviem uns metres a l'esquerra fins un espadat a la muntanya, és el mirador natural de la Trona (1.795 m). Anem descendint i creuem el torrent del Mig d'Estana, circulant per una zona boscosa amb uns exemplars d'avets de grans dimensions. Seguim davallant i arribem al Collet de l'Orri (1.579 m). Seguim descendint i creuem el torrent del Feixanc de l'Àliga (1.535 m) i tot seguit el torrent de l'Estenedor. La pista remunta de nou fins al Coll de la Descàrrega (1.639 m). A partir d'aquest punt seguirem direcció sud, davallant entre boscos d'avets per l'anomenat Pla de la Vedella fins arribar a la vall de Bastanist. Passem prop del riu Bastanist i assolim el Santuari de la Mare de Déu de Bastanist, d'origen romànic (1.224 m), i on també hi ha una casa de colònies.
Travessem els Prats de Bastanist i creuem el torrent de l'Infern per un pont de pedra, tot seguint les marques del GR 150. Enmig d’un bosc de roures, creuem el torrent de les Bordes (1.210 m) i arribem a la pista del Prat de Cadí. Mes endavant, passem pel costat de la Borda del Baster i arribem al Coll de Sit (1.374 m), des d’on ja veiem Estana. El camí continua ascendint i creuem el torrent d'Estana en un tram obac i ombrívol. Continuem pujant fins sortir a un llom herbat amb matollar, des d’on continuem pujant entre parets de pedra seca i feixes fins arribar finalment al poble d’Estana (1504 m).

Dificultat:  **  (14,170 kms)

Desnivells acumulats aproximats:   (+ 795 m) (- 795 m).