Les Tres Creus a la Mola d'Estat (Muntanyes de Prades)

15 de setembre del 2017

9a etapa:            VILADA - PONT DE PEDRET -  BERGA             (18,350 km)

Diumenge, 20 de maig

Itinerari:
Vilada, cal Fusteret, cal Boixader, Collet de la Serra, Pont del Climent, Portell de l'Ovellar, torrent del Coll del Tell, font de la Casa del Bosc, font de la Molina, serra de Picancel, cim de Salga Aguda (100 Cims), Collet de la Pinassa, Pas de la Somera, Sant Pere de la Portella, can Dou, mas Puigseguí, Corrúbies, Sant Miquel de les Canals, Collet de les Fustes, la Covil, serrat de Sant Isidre, font Bona, serrat del Vent, torrent de Guimbàs, monestir de Sant Quirze de Pedret, Pont de Pedret, refugi dels Pescadors, camí de Mal Grau, cal Xero i Berga.

Descripció:
Una preciosa excursió, amb vistes espectaculars, que combina la muntanya i el romànic entre els municipis de Vilada i Berga, tot fent un dels 100 cims de la FEEC, la Salga Aguda, cim més alt de l’escarpada Serra de Picancel. Malgrat la seva alçada modesta sobresurt amb força, sent un mirador de primer ordre de la vall de Vilada i la Portella. El recorregut es completa amb la visita de llocs tan emblemàtics com els monestirs de Sant Pere de la Portella, al municipi de la Quar, i el monestir de Sant Quirze de Pedret, al municipi de Cercs. Arribarem a Berga tot creuant el pont medieval de Pedret.
La Salga Aguda (serra de Picancel)

Sortim de Vilada, davant mateix de l'Ajuntament (726 m), i anem direcció sud pels carrers de Migdia i de l'Envista tot davallant fins a sortir al camp de futbol, que ens queda a l'esquerra. Deixem els masos de cal Fusteret i cal Boixader també a l'esquerra i ascendim ara lleugerament a buscar el Collet de la Serra (700 m), al costat de la ctra. C-26. Tot seguit, tornem a davallar i arribem al Pont del Climent (656 m) sobre el riu Merdançol, afluent del Llobregat. Just després de creuar el curs d’aigua deixem la pista i enfilem un corriol molt ben marcat cap al sud. El bosc de seguida es presenta ben humit, exuberant. Ben aviat assolim el Portell de l’Ovellar (751 m), un pas obert a la roca que ens mena al cor de la vessant nord de la serra. A partir d’aquí el camí s’enfila amb força resseguint tota l’estona el Rec de la Portelleta, d’aigua clara. Trobem algunes fonts com la font de la Casa del Bosc i la font de la Molina. Passat alguns trams de roca ens trobem amb la bifurcació cap al cim (950 m), poc abans d'arribar al Coll del Tell.

Seguim amunt per una zona de molts arbres caiguts on intuïm un corriol alternatiu que els evita. Poc després assolim la carena amb immillorables vistes sobre el Catllaràs. La carena es transforma poc després en un llom rocós que sense arribar mai a ser aeri dóna al cim un caràcter esquerp que el fa encara més interessant. Tot aquest tram el fem per roca fins assolir el punt més alt de la serra de Picancel, la Salga Aguda (1.172 m), 100 cims de la FEEC i punt més alt de l'excursió. Des del cim podem gaudir d’unes esplèndides vistes, amb una munió de cims, entre els que destaquen, els Rasos de Peguera, Cingles de Queralt, Serra d’Ensija, Pedraforca, Cadí, Sobrepuny i la resta de cims del Catllaràs, al darrera dels quals podem veure el Puigmal. Als nostres peus, els pobles de Vilada i Borredà i el pantà de la Baells, pel costat nord, mentre el sud, podem veure el Santuari de la Quar i el monestir de la Portella, i ja molt mes llunyanes les muntanyes de Montserrat, Sant Llorenç del Munt, Collsacabra i Montseny. Davallem del cim en direcció sud fins al Collet de la Pinassa (1.056 m). Seguim davallant i arribem al Pas de la Somera (903 m) on trobem un pista que davalla a la dreta fins a la Portella. Creuem aquesta pista i seguim avall per un corriol carener fins a trobar de nou la pista, que seguim a l'esquerra. Creuem el Rec de Coll de Gavatx (769 m) i ascendim de nou per la pista en direcció a la Portella. Trobem a l'esquerra la font de l'Abat i assolim el monestir de Sant Pere de la Portella (803 m), d'estil romànic.
Monestir de Sant Quirze de Pedret
Seguim en direcció a ponent pels anomenats Camins de la Portella en suau descens, i passem per can Dou i el mas Puigseguí. Creuem el torrent de la Font dels Avellaners i petites valls torrenteres pel lloc anomenat Les Canals Males fins a sortir a una pista que, en clar ascens, ens mena al Coll de les Corts (908 m), cruïlla de pistes. Seguim la pista de la dreta que es dreça a buscar el Pla de Sant Miquel, on trobem l'església romànica de Sant Miquel de les Canals (982 m) i la masia de Sant Miquel. Davallem per la pista cap a ponent amb bones vistes cap el Berguedà, tot travessant camps de pastures fins assolir el Coll de les Fustes (901 m), des d'on es gaudeix d'una panoràmica excepcional a l'oest i a migdia de la serra d'Ensija, la Figuerassa, els rasos de Peguera i les serres dels Lladres i de Queralt. Passem per una clariana on s'observen les ruïnes d'un antic refugi dels maquis, la Covil, i més endavant trobem la font Bona o de la Covil (840 m), en plena serra de Sant Isidre.
Tot travessant un espès bosc d'alzines, boixos i pins, ens endinsem a la vall de Guimbàs en clar descens. Creuem el torrent de Guimbàs i trobem una pista que en franca davallada ens menerà al monestir preromànic de Sant Quirze de Pedret (580 m). La pista ens portarà de seguida al famós Pont medieval de Pedret sobre el Llobregat. Creuem el pont i girem per la pista de l'esquerra. Passem per davant del refugi dels Pescadors (527 m) i ascendim per la dreta a buscar el Camí del Mal Grau que, travessant diferents torrentades de la riera de Font Ollera, ens menerà a la carretera de Sant Quirze de Pedret. La seguim uns metres cap a ponent fins arribar al barri de Santa Eulàlia de Berga on trobem l'Alberg de Berga (680 m).

Dificultat:  **  (18,350 kms)  (+/- 6 hores)
Desnivells acumulats aproximats:   (+ 1.186 m) (- 1.263 m).
Organitza: Vocalia de Senders

DESCÀRREGUES

Vilada - Berga

Full de ruta de la 9ª etapa, Vilada - Berga

Track GPS 9ª etapa, Vilada - Berga

Àlbum de fotos 9ª etapa, Vilada - Berga      (vídeo de l'etapa)