Les Tres Creus a la Mola d'Estat (Muntanyes de Prades)

21 de setembre del 2017

10a etapa:              BERGA - LLINARS D'AIGUA D'ORA            (17,660 km)

Diumenge, 17 de juny

Itinerari:
Berga (urb. Fumanya), cal Fumanya, capella de Sant Jacint, capella de Sant Jaume, capella dels Dolors, Santuari de la Mare de Déu de Queralt, mirador de Garreta, capella de Sant Ignasi, mirador de les Guilles, capella de Sant Joan, serra de Queralt, Cap de Tartanera, coll de la Mel, coll del Portet, torrent de l'Alou, coll de la Creu de Campllong, can Campllong, ctra. BV-4243, Camps de la Pressió, Castellar del Riu, torrent dels Porxos, Clot de la Solana, Grau de l'Olivell, can Mataplana, Aigua de la Corva, cal Valentí, cal Moneny, font de la Mata, santuari de la Mare de Déu de la Mata i càmping Aigua d'Ora (Llinars d'Aigua d'Ora).

Descripció:
Bonica excursió per la zona central del Berguedà, tot creuant la serra de Queralt, i visitant el Santuari i les diferents capelles i miradors de la serra. El santuari i la serra de Queralt ens ofereixen unes meravelloses vistes, amb una orografia escarpada, múltiples camins
Capella de Sant Jacint
i edificis que recorden la seva vocació de lloc de peregrinació religiosa. El recorregut pel Pla de Campllong i Castellar del Riu, sota els Rasos de Peguera, ens endinsaran en uns paisatges espectaculars amb boscos de pins i prats naturals, on creuarem el serrat de la Corba pel Grau de l'Olivell fins arribar a Llinars de l'Aigua d'Ora.

Sortim des de la urbanització Fumanya de Berga, a la carretera de Queralt (856 m). Creuem la carretera i seguim pel camí que s’enfila, conegut com la drecera de Queralt; es tracta del PR C-73, el Camí de Sant Corneli. Deixem a la dreta el camí que porta a Sant Pere de Madrona i seguim per l’esquerra. Passem per la capella de Sant Jacint i, més endavant, per la capella de Sant Jaume (1.039 m). Un tros més amunt trobem la capella de la Mare de Déu dels Dolors i arribem a l'aparcament i al Santuari de la Mare de Déu de Queralt (1.155 m). Deixem a la dreta el GR 107, el Camí dels Bons Homes, i seguim amunt per unes escales. Arribem al mirador de Garreta, amb vistes espectaculars cap a Berga. Tot seguit, passem pel mirador de les Guilles (1.194 m). Davallem en direcció nord i
Grau de l'Olivell (Castellar del Riu)
arribem al Collet de Sant Joan (1.172 m) on hi ha la capella de Sant Joan; aquí deixem la pista i seguim en direcció nord-est cap a la Serra de Queralt. Seguim el PR C-73 en direcció a Espinalbet per l'escarpada cara sud dels Cingles de Queralt, i que puja en suau ascens, fins que passem sota el Cap de la Tartanera (1.380 m).

Seguim avançant i passem pel coll de la Mel (1.397 m). Una suau davallada ens mena al Coll del Portet (1.360 m), coll que separa les serres de Queralt i dels Lladres. Seguim davallant en direcció nord-est fins arribar a una cruïlla de pistes on abandonem el PR C-73, que se'n va per la dreta. Avancem pels Fangassos i assolim la pista de Castellar del Riu just al Coll de la Creu de Campllong (1.312 m). La seguim a l'esquerra i tot seguit agafem la pista de la dreta que puja a can Campllong (1.318 m). La pista, per dins del bosc, surt a la ctra. BV-4243 dels Rasos de Peguera. La creuem dues vegades i seguim la pista, tot travessant els Camps de la Pressió. De seguida la deixem per un corriol a mà esquerra que, tot davallant pel mig del bosc, desemboca al nucli rural de Castellar del Riu (1.282 m). Castellar del Riu pot presumir de la grandesa d'un paisatge que empetiteix a qui el contempla. Els boscos de pins i els prats naturals, amb algunes masies disseminades, alimenten la condició rural i ramadera de la zona.

Avancem cap a ponent i creuem el torrent dels Porxos. Iniciem el trajecte per la base de l'allargada serra de la Corba, encinglerada pel seu vessant sud. Als prats de sota la pairalia veiem de lluny l'església de Sant Vicenç. Continuem per la pista fins que trobem unes fites que ens indiquen que hem de deixar-la i prendre un camí cap a la dreta (1.268 m).
Santuari de la Mare de Déu de la Mata (Llinars)
El caminet comença a pujar moderadament en diagonal, apropant-nos a la cinglera. Anem guanyant alçada per la base de les parets, cada cop més dretes; de lluny és fàcil endevinar la ubicació del Grau de l'Olivell. Després d'una estona de pujar ens situem sota una gran roca i s'inicia el Grau de l'Olivell (1.472 m), punt més alt de l'excursió. El grau no és res més que un pas zigzaguejant força dret que creua la cinglera, d'uns 50 metres en fort pendent, però sense cap dificultat. Dalt del grau contemplem la cinglera i unes vistes espectaculars. Passat el grau el camí continua i tomba cap al nord. S'obre la visió cap a la zona de la Vall de Lord, i s'albira el poble de Sant Llorenç, el pantà de la Llosa del Cavall i les serres de Busa i de Bastets. Desemboquem a una pista i trobem la masia deshabitada de can Mataplana (1.336 m) i una font.

Seguim ara la pista en direcció nord i creuem el torrent Aigua de la Corba, on la pista es converteix en un corriol. El seguim cap a ponent. Es torna a eixamplar i passem sota el mas enrunat de cal Valentí. La pista comença a davallar i més endavant trobem un altre mas enrunat: can Moneny (1.102 m). La pista gira sobtadament a l'esquerra i, en suau davallada ens mena al santuari de la Mare de Déu de la Mata, d'estil barroc (1.005 m), on també trobem la font de la Mata. Seguim davallant i al cap de poc trobem una cruïlla de pistes, sota mateix de l'Ajuntament de Llinars d'Aigua d'Ora. Girem a l'esquerra i baixem en direcció sud. Passem per davant del càmping Aigua d'Ora i un cop passat el desviament que porta cap a l'esquerra a l'església de Sant Iscle i Santa Victòria, arribem al nostre destí (893 m), on ens recollirà l'autocar.

Dificultat:  **  (17,660 kms)  (+/- 6 hores)

Desnivells acumulats aproximats:   (+ 1.138 m) (- 1.081 m).