Les Tres Creus a la Mola d'Estat (Muntanyes de Prades)

17 de novembre del 2007

SENDERS DE GRAN RECORREGUT

El Camí dels Bons Homes (GR-7, GR-107)

Cinquena etapa. Gósol - Bagà (24,020 km)

Diumenge, dia 17 de febrer

L’actual poble de Gósol es va formar a finals del segle XIX en establir-s’hi la població que va baixar de l’antic nucli del castell, on resten les runes de l’antic assentament.
Gósol es va construir al voltant de la plaça presidida per la font amb l’escultura de la Dona dels Pans. En una casa d’aquesta plaça, l’antiga fonda de Cal Tampanada, durant el 1906, hi va viure el pintor Pablo Picasso. La nombrosa obra aquí realitzada, escampada per tot el món, es pot contemplar, reproduïda, a la sala Picasso del Museu de Gósol.
Ens trobem, doncs, a la Plaça Major de Gósol (1.423 m). Sortim de la plaça pel carrer de Picasso cap a la plaça d’Agustí Pere i Pons, on hi ha una font i un safareig. Es deixa la plaça pel carrer de Cerdanya i anem cap a Font Terrers (1.640 m), abundosa font, on podem agafar aigua. Seguim cap a la torrentera de la Coma dels Caners, on hi ha un pal indicador; la travessem i pugem per l’altra banda on hi ha diversos corriols, el cas és continuar pujant, ja que tots acaben confluint. Passem per la Font de la Roca i anem fins al Collell (1.840 m) on trobem la pista que seguim a l’esquerra cap al Coll de les Bassotes (1.860 m) i el Coll del Torn (1.920 m). Ja en baixada, anem cap al Coll de la Balma (1.580 m) on hi ha un camí que baixa cap al Gresolet, nosaltres seguim però cap a l’esquerra, en direcció al Coll de la Bena (1.460 m) on deixem la pista principal i baixem a l’esquerra, al Puig de la Baga (1.000 m); tot seguit, l’Hostalet de Can Cerdanyola (900 m) i, seguint la pista, arribem a Bagà (810 m).

Etapa molt bonica que passa tota faldejant la serra del Cadí, amb uns paisatges preciosos.

Dificultat: *

Desnivells acumulats aproximats: (+500 m) (-1.130 m).

Organitza: Vocalia de Senders

Vocals: Robert Rué, Hermógenes Diez, Enric Cortés, i Joan Perich.

L'aire medieval de Bagà

El 1.233 el Baró de Pinós va escollir aquest lloc per a capital del seu senyoriu. L'aire medieval encara s'hi respira. La plaça porxada, on se celebra la Festa de l'Arròs i s'hi representa la llegenda del Rescat de les Cent Donzelles, és presidida per una estàtua de Galceran de Pinós, obra de l'escultor local Josep Companyó. Uns carrerons estrets pugen per l'antiga presó cap a Palau, edifici restaurat que acull el Centre Medieval i dels Càtars. A Bagà hi ha la seu principal del Parc Natural del Cadí-Moixeró, el que té més hectàreas de tot el país. Mereix una visita per les exposicions periòdiques i la informació sobre la flora i la fauna del territori.
Per Nadal, a Bagà se celebra la Fia Faia, amb torxes enceses. És una festa d'origen incert però certament molt antic que també es fa a Sant Julià de Cerdanyola. De la gastronomia baganesa, en destaquen les truites de riu. De la piscifactoria de Bagà en surten milers d'exemplars per a la repoblació dels rius catalans. Es veu que les aigües no contaminades del Bastareny són idònies.
És interessant visitar a Bagà el Centre Medieval i dels Càtars, el Nucli Històric i el Centre d'interpretació del Parc Natural Cadí-Moixeró.
Per Bagà, hi passen el GR-107, el GR-150 i el GR-4.2. Seguint el Camí dels Bons Homes, quan s'arriba al Collell hi ha la possibilitat, tot seguint un sender local amb marques verdes i blanques, de baixar al santuari de Gresolet, on també hi ha un refugi. D'allà es pot retornar al camí direcció Bagà anant cap al coll de la Balma. Abans d'arribar a Bagà, a la font Nostra, trobem el PR-125, que va als Empedrats i que permet pujar directament cap al refugi de Sant Jordi.