8 de setembre del 2022

4a etapa:                           Collbató - Rellinars                              (22,070 km)

Diumenge, 19 de febrer

Itinerari:

Collbató, mirador dels Set Balcons, ermita de la Salut, camí de les Feixades, coves del Salnitre, serrat de les Garrigoses, les Girades, coll de la Fita, camí de les Bateries, Pla dels Soldats, capella de Sant Miquel, monestir de Montserrat, camí de les Aigües, coll de les Baranes, coll del Tossal de Mullapans, camí de les Canals, Monistrol de Montserrat, riu Llobregat, mas La Coma, coll de la Creu, hostal de la Creu de la Guardiola, can Prat, can Gall de Dalt, collet dels Bisbes, coll dels Capellans i Rellinars.

Descripció:

Ermita de la Salut

Isolat sobre una immensa plana, al costat del riu Llobregat i sense cap altra formació muntanyosa al voltant, el massís de Montserrat fa honor al seu títol de centre espiritual de Catalunya. Farem visita al monestir benedictí de la muntanya, santuari de la patrona de Catalunya. El descens fins a Rellinars, a la comarca del Vallès Occidental, dóna pas a la serra de l’Obac i el Parc Natural de Sant Llorenç del Munt, el tercer parc de la ruta, que està dominat pels cims del Montcau i la Mola i acull el monestir romànic que hi dóna nom.

Som a Collbató. Sortim des de la banda nord de la població, el nucli històric (380 m). Pugem pel passeig de Mansuet, plaça de l'Església, passatge de la Salut i arribem al Mirador dels Set Balcons de Collbató, un dels set miradors a la Muntanya des del Baix Llobregat, que ens ofereix una vista privilegiada de Montserrat i l'ermita de la Salut (391 m). Prenem el camí que surt cap a l’esquerra, vorejant antigues feixes i algun camp d’oliveres. Al final del sender, unes escales ens guien a l’àrea de lleure de la Salut, a pocs metres de l’ermita de la Salut, d'estil neogòtic. Des d’aquest punt surt el camí de les Feixades (395 m). Aquesta ruta permet gaudir del magnífic i singular paisatge del Parc Natural de la Muntanya de Montserrat i visitar el seu històric monestir, la capella de Sant Miquel i la Santa Cova. Seguim el GR 5 i el GR 172, que aniran junts fins al monestir. Arribem a l'aparcament de les coves del Salnitre. Pugem per les escales que ens porten al peu de la cova (491 m), i just abans del darrer tram de graons girem a la dreta per un corriol senyalitzat amb un cartell de fusta direcció al Monestir.

Plaça de Santa Maria de Montserrat

Anem planejant pel serrat de les Garrigoses, tot resseguint els replecs de la muntanya. Més endavant, ens trobem un camí que puja per la nostra dreta, es el GR 6 que ve d’Olesa (429 m). Continuem recte pel camí que s’enfila progressivament fins a topar amb el torrent de la Bellasona, des d’on comença a remuntar amb ziga-zagues. És el tram més costerut del recorregut, conegut amb el nom de les Girades (525 m). Arribem al Coll de la Fita (652 m), entrant a la vall del Llobregat, amb unes vistes magnífiques de la serra de l’Ordal. De seguida trobem un encreuament de camins: deixem a la dreta el camí del Rosari o de la Santa Cova, i prenem a l'esquerra el de Sant Miquel tombant cap al sud-oest. Més amunt, podem contemplar les magnífiques i espectaculars Roques de Sant Salvador. Després d'una gran llaçada, desemboquem al camí Vell o de les Bateries, en l'anomenat Pla dels Soldats (849 m), punt més alt de l'etapa. Continuem a mà dreta cap al monestir, ara de baixada. Passem per la Bassa de Sant Miquel i assolim la capella i el mirador de la Creu de Sant Miquel (819 m). Ara, en un suau descens pel Camí de Sant Miquel, arribem al Monestir de Montserrat (720 m).

Sortim de la plaça de Santa Maria del Monestir i seguirem de baixada el Camí de les Aigües o de les Canals fins a Monistrol, tot seguint la traça del GR 5. Deixem a la dreta l'Estació Superior de l'Aeri i seguim el Camí de la Santa Cova. Passem pel Coll de les Baranes (621 m). Anem fent ziga-zagues per damunt d'uns graons de pedra, sempre tenint els tubs que canalitzen l'aigua de la muntanya. Deixem a l'esquerra l’anomenada drecera dels Tres Quarts (GR 96) (530 m) que puja des de Monistrol de Montserrat i seguim baixant per un munt de graons. Arribem al Coll del Tossal de Mullapans (475 m) i a la caseta de l'Estació elevadora. Seguim davallant i deixem el Camí de les Aigües a la dreta (383 m) i seguim recte pel Camí de les Canals fins a Monistrol de Montserrat; travessem la ctra. BP-1121 i arribem a la Plaça de la Font Gran (156 m). Travessem el bonic nucli urbà de la població, i creuem el riu Llobregat pel pont gòtic (s. XIV) (140 m).

Hostal de la Creu de la Guardiola

A l'altra banda del riu, pugem per creuar les vies del tren per sobre el túnel de Monistrol; a la dreta trobem el mas La Coma. En suau ascensió, tot seguint el Camí Romeu de Montserrat, arribem al Coll de la Creu (269 m) i a l'enrunat Hostal de la Creu de la Guardiola. Seguim ara un sender a la dreta en clar descens que ens mena a la urbanització de Can Prat, que pertany a Castellbell i el Vilar; travessem la ctra. C-58 i entrem a la urbanització (150 m). Sortim de Can Prat i travessem l'autopista C-16 per un petit túnel. El sender gira en direcció nord-oest en franca pujada. Deixem a la dreta l'enrunat mas de Can Gall de Dalt (302 m). Ara, el camí va planejant i passem sota els contraforts del Turó de l'Escletxa o de Montcunill (100 Cims de la FEEC). Iniciem una pujada fins al Collet dels Bisbes (394 m), des d'on surt una pista que es dirigeix al Turó de l'Escletxa. Nosaltres, però, seguim recte, ara davallant cap a l'ampli Coll dels Capellans (375 m). En un puja i baixa molt suau arribem a una cruïlla de pistes des d'on ja podem albirar el poble de Rellinars, a les portes del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac. Agafem la pista de la dreta i entrem a la població pels carrers de Ramon Martí, Navarcles i Sant Felip Neri fins a la plaça de l'Onze de Setembre (370 m), final de la quarta etapa del Sender dels Miradors.

Dificultat:  **  (22,070 kms)

Desnivells acumulats aproximats:   (+ 1.043 m) (- 1.054 m)