7 d’octubre del 2020

El Camí dels Nyerros   (Cent desè aniversari)

2a etapa:         Sant Sebastià de Montmajor - Castellcir            (23,960 km)

Diumenge, 26 de setembre

Itinerari:
Sant Sebastià de Montmajor, riera de Sant Sebastià, el Genestós de la Vila, Sot de la Vila, Gorg de les Elies, les Elies, Camí de Sant Feliu, granges de la Buana, cementiri de Sant Feliu, Sant Feliu de Codines, can Bosc, Camí de Can Bosc, serrat de les Moles, collet dels Obanells, serrat i collet del Berenguer, serrat de l'Escaiola, coll de Poses, ctra. C-59, els Pinars del Badó, mas Les Ferreries, pont de Les Ferreries, font del Cingle, Sant Quirze Safaja, Balma del Molí, Parc de l'Aigua, riu Tenes, mas El Vilardell, mas i font de Can Sants, la Vileta, cal Jaumet, embassament de Castellcir, torrent del Rossinyol i Castellcir.

Descripció:
Comencem aquesta segona etapa del Camí dels Nyerros a la parròquia de Sant Sebastià de Montmajor (514 m). Sortim per darrera l'església en direcció a la torreta transformadora, on arrenca una sendera que, per dins el bosc, ens menarà fins a la pista principal que baixa de Sant Sebastià, és el PR C-9.
Can Sants
Seguim aquest PR, davallant per la pista en direcció a la riera de Sant Sebastià. En un revolt, deixem el PR i seguim un camí que baixa recte a trobar la riera (460 m). Arribem a l’àmplia pista que per l’esquerra ve de Gallifa. Marxem a l’esquerra en direcció a Gallifa i creuem la riera seguint els senyals del PR C-48.2 (358 m). De seguida prenem un sender que arrenca a la dreta d’aquesta pista per començar a descendir pel marge esquerre del profund torrent que forma la mateixa riera de Sant Sebastià, que més avall s’uneix amb la riera de Caldes, i seguint en tot moment el traçat del PR. El camí és força espectacular penjat damunt el congost que forma la riera.

Trobem un rètol indicatiu. En aquest punt marxem a la dreta seguint el traçat del PR C-9.1 que baixa cap a Caldes de Montbuí. Passem pel gran Gorg de Marsanella o de les Elies (340 m), punt de parada obligatòria. Seguim ara pel Camí de les Elíes que ens portarà a Sant Feliu de Codines. Deixem diverses desviacions secundàries, i entrem a la població. Passem pel costat del cementiri municipal (471 m) i aviat enfilem el carrer de les Elies que ens mena a la carretera de Sant Feliu de Codines a Sant Llorenç Savall. Travessem Sant Feliu per un seguit de carrers en sentit ascendent, pujant escales en alguns d'ells, fins a sortir a la part alta de la vila, i sortim del nucli urbà per una pista asfaltada; seguim per un sender que hi ha a la dreta de la propietat de Masclans, conegut com el Camí de Can Bosc (rètol indicatiu) (537 m). Podem albirar davant nostre els cingles de Gallifa i el massís de Sant Llorenç del Munt. Seguim la pista que remunta cap el Serrat de la Galaieta i el Collet dels Termes, coincidint un tram amb el traçat de la ronda codinenca. Finalment, arribem al collet del Berenguer (799 m) i enllacem amb l'itinerari de la clàssica travessa Matagalls-Montserrat (MM), la qual seguim fins al coll de Poses (697 m), per on passa la carretera C-59. Seguim l'itinerari de la MM durant un parell de quilòmetres fins trobar la
Sant Andreu de Castellcir
carretera de Vic a Molins de Rei. Passem sota el pont de la carretera i seguim la llera del riu Tenes fins a Sant Quirze Safaja, on trobem la font del Cingle (591 m).

Passem pel centre del poble i la plaça de l'Església (627 m), amb l'església parroquial de Sant Quirze i Santa Julita, d'absis romànic, documentada de l’any 1052, que conserva vestigis de diversos segles. L’esvelt campanar li imprimeix força caràcter; punt de confluència amb el GR 177. Sortim de la vila en direcció al Parc de l'Aigua, i seguim per una pista entrant a les propietats de Mas Gall i Mas Vilardell. Continuem el recorregut per la bonica vall que forma la riera de Castellcir, i tot seguit passem per l’antic mas de Can Sants i la font de Can Sants (675 m), d’aigua fresca i bona, que resta a la dreta del camí sota una pineda, després d'un revolt i davant mateix de la casa. Més endavant, trobem el maset La Vileta, casa que resta deshabitada i a la dreta, a un nivell superior, ja podem albirar l'església de Sant Andreu de Castellcir, que es troba emplaçada al vessant de ponent de la Serra de Roca Sitjana i molt propera a la riera de Castellcir, davant mateix de l'embassament.

Passat el mas de Cal Jaumet, al costat de l'embassament de Castellcir, remuntem una pista a l'esquerra, sempre paral·lels al torrent del Rossinyol, que ens menarà, al cap d'uns vint minuts, al poblet de Castellcir (782 m), final de la segona etapa, Camí dels Nyerros.

Dificultat:  **  (23,960 kms)

Desnivells acumulats aproximats:   (+ 753 m) (- 496 m)