23 d’abril del 2016

10a etapa:   Bagà - Gósol       (23,320 km)

Diumenge, 19 de juny

Desena etapa dels Senders del 1714, de Bagà fins a Gósol, que coincideix amb una clàssica del Camí dels Bons Homes (GR 107). També coincideix amb el GR 150, el Circuit del Cadí. Els dos GR aniran junts tot el recorregut, per la qual cosa no ens faltaran marques pel camí. Es tracta d’una etapa d’ascensió sostinguda, que uneix els pobles de Bagà, situat a la vall del Llobregat sota la serra del Moixeró, i Gósol, als peus del Pedraforca, una etapa que travessa terres de pas, de fugides i de fronteres, que enllacen fondals i salten carenes. Malgrat que hi ha un desnivell considerable, no és una etapa molt cansada. Discorre per frondosos i extensos boscos fins al coll de la Bauma, tot remuntant la vall del Bastareny; més endavant, flanqueja, amb magnífiques vistes de l’imponent vessant est i nord del Pedraforca, la Serra del Cadí i la profunda Vall de Cerneres, presidida pel característic relleu entretallat del Cadinell; travessa els boscos del Moixeró per ascendir al Coll de les Bassotes, pas estratègic entre la falda del Cadí i la del Pedraforca.
                                            Vista des del Coll del Torn

Finalment, voreja el Pedraforca per arribar al bonic municipi de Gósol, poble que va ser un dels feus del catarisme i on, també, podrem gaudir dels preciosos paisatges que van enamorar Pablo Picasso, a principis del segle XX, i que van significar un trencament en el seu estil pictòric.
Sortim de Bagà pel barri de Sant Roc (797 m), a la banda de ponent del poble. Seguim una pista asfaltada durant uns vint minuts, deixant el càmping Bastareny a la nostra dreta, i la central Hidroelèctrica a l'esquerra, fins que arribem al Pont de Sant Joan, punt on s'acaba l'asfalt. Seguim el GR 150, tot ascendint suaument per la vall del Bastareny. En una giragonsa del camí passem per Cal Cerdanyola (917 m), on trobem la Font Nostra. Travessem de seguida el torrent de la Font del Faig i, a l'altra banda, un camí a la dreta passa pel costat de l'Hostalet, remunta la vall per l'engorjat dels Empedrats i arriba al refugi de Sant Jordi. Nosaltres seguim la pista i passem pel Molí del Puig, creuem el Bastareny i arribem a la masia abandonada del Puig de Baga (992 m). A la banda esquerra, i enlairada sobre un turó, hi ha l'ermita romànica de Sant Martí del Puig, que, si hi ha temps, val la pena de visitar. Entronquem amb la pista de Bagà a Murcurols i la seguim cap a ponent. Creuem el torrent del Puig i assolim el Collet de Murcurols (1.140 m), punt on abandonem la pista principal i seguim a l'esquerra un camí en clara ascensió fins assolir el Coll de la Bena (1.436 m), cruïlla de pistes: la de l'esquerra, asfaltada, porta a Gisclareny i a Bagà. Seguim la pista del Coll de la Bena en direcció nord-oest.
Seguim ascendint per la pista. Arribem a l'àrea d'esbarjo i font de la Bauma, i, tot seguit, al Coll de la Bauma (1.573 m), amb magnífiques vistes cap a l'est sobre la vall de Bastareny. La pista de l'esquerra se'n va a Gresolet i a Saldes. Tot remuntant la pista, passem per la Font Cerdana i el Coll de Font Cerdana (1.856 m), als mateixos peus del Comabona. Sota el Pas dels Gosolans i la Serra Cabirolera, assolim els colls del Torn (1.915 m) i, més endavant, el de Les Bassotes (1.873 m) amb la seva font.
    Gósol
Al sud, espectacular visió de la vertiginosa paret nord del Pedraforca i de la vall de Gresolet. Vorejant els lloms meridionals del Cadí assolim el Collell (1.844 m); la pista de l'esquerra davalla pel PR-C 127 (Volta al Pedraforca), itinerari que farem el mes que ve. Continuem direcció sud-oest travessant el Serrat de la Portella i assolim la Font de la Roca. El camí davalla suaument per un frondós bosc de pi roig amb bones vistes de la vall de Cerneres, amb el Cadinell en primer terme, la serra del Cadí, el Vulturó o Puig de la Canal Baridana, el seu sostre, i el Pic de la Costa Cabirolera. Creuem el torrent de la Coma dels Caners i sortim del bosc per assolir la Collada i àrea de lleure de la Font Terrers (1.629 m).
Des de la collada, abandonem la pista, que se'n va cap a la dreta, i seguim a l'esquerra el Camí dels Gosolans en clar descens; creuem el torrent dels Escanegats (1.620 m). El sender s'esmuny pel serrat de la Muga, tot davallant, fins que ja es veuen les primeres cases de Gósol a la banda dreta. El sender surt a una pista que s'endinsa en el poble, és el Passeig Guàrdia. Seguim pel carrer de la Cerdanya i plaça d'Agustí Pere i Pons. El carrer Picasso ens mena finalment a la plaça Major, on hi ha l'Ajuntament (1.428 m). Gósol es va construir al voltant d'aquesta plaça, presidida per la font amb l’escultura de la Dona dels Pans. En una casa d’aquesta plaça, l’antiga fonda de Cal Tampanada, durant el 1906, hi va viure el pintor Pablo Picasso. La nombrosa obra aquí realitzada, escampada per tot el món, es pot contemplar, reproduïda, a la sala Picasso del Museu de Gósol. Final de la desena etapa dels Senders del 1714 (1ª part).

Dificultat:  **  (23,320 kms)
Desnivells acumulats aproximats:   (+ 1.191 m) (- 548 m).