17 de gener del 2007

ITINERARIS PER CATALUNYA.

Excursió a la Garrotxa. La Ruta dels Volcans

Diumenge, dia 26 de novembre

EXCURSIÓ A LA GARROTXA (Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa). OLOT – SANTA PAU (la Ruta dels Volcans).

Itinerari: Olot, volcà de Montsacopa, Fageda d’en Jordà, Can Serra, volcà del Croscat, volcà i ermita de Santa Margarida, collada de Bassols, font Fontpobra, castell de Colltort, volcà de Rocanegra, Santa Pau.

Un dels recorreguts més interessants i més bonics que es poden fer a la Garrotxa és, sens dubte, la ruta dels volcans. El Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa és un dels espais protegits més singulars de Catalunya, ja que es tracta del conjunt volcànic més ben conservat de la península Ibèrica, i un dels més representatius de l’Europa continental. Al seu interior hi ha 26 reserves naturals que preserven més estrictament els espais de major interès. El territori s’estén des dels 200 metres d’alçada de Castellfollit de la Roca fins als 1.100 metres del Puigsallança, punt culminant de la serra de Finestres. S’han contabilitzat prop de 40 cons volcànics i d’altres elements d’interès geomorfològic, biològic i cultural. Els llocs més representatius del Parc són els volcans de Montsacopa, del Croscat i de Santa Margarida, entre d’altres; la Reserva Natural de la Fageda d’en Jordà; el Casal dels Volcans, edifici modernista que acull el Centre d’Informació del Parc Natural; les cingleres basàltiques de Sant Joan les Fonts i de Castellfollit de la Roca, i el nucli medieval de Santa Pau. Iniciem la nostra excursió cultural a la ciutat d’Olot (443 m). De seguida pugem al volcà de Montsacopa; a dalt, l’església de Sant Francesc, excel.lent mirador d’Olot i de la zona volcànica de la Garrotxa. Torres de guaita. Baixem pels carrers del nucli vell d’Olot fins arribar al Parc Nou, on trobarem la Torre Castanys (que acull el Casal dels Volcans). Entrem als Paratges de la Moixina, font de la Moixina (amb 6 dolls d’aigua fresca i cristal.lina), font de la Deu, masia La Fullaca, i entrem a la Fageda d’en Jordà; Can Jordà (G.R.-2).Tornem a entrar a la Fageda i sortim a l’àrea de Can Serra (Centre d’Informació del Parc Natural). Agafem el camí que ens portarà al volcà del Croscat; bones vistes del Pirineu Oriental. Visitem el Croscat (870 m), amb les seves famoses grederes. Seguim per l’àrea de Santa Margarida, font de Collelldamunt, volcà i ermita de Santa Margarida (682 m), i arribem a la collada de Bassols (640 m) i a Can Bassols. El camí ara es dreça a buscar la font Fontpobra, volcà de Fontpobra i arribem al castell de Colltort (820 m), excel.lent mirador de la vall d’Hostoles i de tot el Parc Natural. A la baixada visitem l’ermita de Sant Miquel de Sacot, seguim pel mas El Roure, font del Clavell, volcà de la Roca Negra i finalment arribem al pintoresc poblet de Santa Pau (496 m), presidit pel castell i envoltat de volcans (obligada visita del nucli medieval).

Dificultat: **
Desnivell aproximat: uns 450 metres (uns 25 Qms. aproximadament)
Vocals: Robert Rué, Hermógenes Díez, Enric Cortés i Joan Perich.