Afegeix-me a Favorits!

<b></b>
Pont medieval de Sant Llorenç de la Muga

4 d’abril del 2025



  10ª Etapa:             Boadella d'Empordà - Darnius                (20,370 km)  


Diumenge, 15 de juny de 2025


Itinerari:

Boadella d'Empordà, camí del Salt del Barral, serra dels Eixarts, les Escaules, castell de les Escaules, riu Muga, serra dels Tramonts, Biure, camí de les Guixeres, Cresta del Drac, collet de la Muntanya, cim del Mont-roig, castell de Mont-roig, el Ricardell, can Palau, Costa d'Agullana i Darnius.


Descripció:

Desena etapa dels Camins de Transhumància des de Boadella d'Empordà fins al poble de

Castell de les Escaules

Darnius, al cor de l'Alt Empordà, revoltant l'embassament de Darnius Boadella per la banda de llevant. En aquesta etapa visitarem el nucli de Les Escaules i les restes del seu castell medieval; travessarem la serra dels Tramonts per a baixar al poble de Biure; a la serra dels Tossols carenejarem per la Cresta del Drac i farem el cim del Mont-roig; més endavant, assolirem les restes del castell de Mont-roig per a davallar finalment al Ricardell, que ens conduirà fins a Darnius.

Sortim de Boadella des del gran aparcament a la banda nord del poble (91 m). Avancem pels carrers Nou i Sant Gaietà en direcció sud. Deixem la carretera a l'esquerra i seguim pel passeig del Portal on trobem la Societat la Caritat. Sortim del poble pel carrer Ginebra i agafem el camí del Salt del Barral en direcció sud a buscar la serra dels Eixarts en clar ascens. Arribem a una ampla pista sota el Puig Penjat (239 m). Davallem per l'altra banda seguint una estreta pista en direcció a llevant. La pista es converteix en un sender fins a arribar a una altra pista que, en baixada, ens mena al nucli de Les Escaules (103 m). A la mateixa entrada del poble agafem un sender a la nostra dreta que en pocs minuts ens conduirà al Bosc del Castell i a les runes del Castell medieval de les

Cresta del Drac


Escaules (s. XIII-XV) (152 m), on podrem esmorzar. Les vistes de 360 graus des del castell són espectaculars, i encara més des de dalt de la torre, on es pot pujar per unes escales. Situat en un turó des d'on es domina el poble i la vall, el castell de les Escaules constituïa una fortificació destinada a vigilar la frontera entre els comtats d'Empúries i Besalú. Baixem del castell i per una pista arribarem de nou al poble; pel carrer de Figueres arribem a la plaça de l'església, on trobem l'església barroca de Sant Martí (s. XVIII) (77 m).

Sortim del poble i travessem la Muga pel pont de les Escaules. Ara, haurem de seguir la ctra. GIV-5041, de Boadella a Pont de Molins, uns 500 metres en direcció a ponent per a trobar el camí de pujada a la serra dels Tramonts. A la dreta trobem aquesta pista (97 m) que seguim en direcció nord en ascens. Deixem a la dreta la casa del Gavatx. Una pista estreta recorre la serra dels Tramonts en direcció a llevant (160 m) amb molt bones vistes i on trobem innombrables exemples de construccions en pedra seca. Anem baixant fins a trobar la ctra. GIV-5043, la seguim cap a l'esquerra en suau baixada fins a arribar al poble de Biure. Avancem pel carrer Nou, on hi ha l'Ajuntament (77 m), plaça de la Constitució, i sortim pel carrer Maçanet en direcció nord a buscar el camí de les Guixeres. Seguim avançant pista amunt fins a trobar una pedrera; passem pel costat i pugem a la serra dels Tossols o cresta del Drac (170 m). Es tracta d'una cresta de roques curta, divertida i fàcil de passar que ens porta fins a la corba del collet de la Muntanya (153 m) (podem passar també per sota la cresta buscant el millor camí). En aquest punt, baixem per un sender fins a travessar el torrent dels Tossols, a partir del qual comencem a ascendir fortament. Ens enfilem bosc amunt per un corriol estret i costerut que ens duu fins al memorial del General "Jacques Dugommier", també a pocs metres trobem el gran Búnquer del Mont-roig (275 m) amb molt bona vista a tota la serra de l'Albera. S'hi pot entrar i resseguir els passadissos foscos i arribar al punt d'observació —cal portar llanterna—. Un xic més amunt trobem l'altra entrada del búnquer.

Castell de Mont-roig

Visitat el búnquer, seguim ascendint fins a assolir el cim del Mont-roig (296 m), punt més alt de l'excursió i on trobem dos vèrtexs geodèsics. Les vistes són immillorables, des del Pirineu fins al mar. Cap a ponent podem veure, imponent, el castell de Mont-roig. Continuem per pista fins a trobar un corriol una mica brut que ens portarà a la pista del castell. Continuem ara per un corriol fins a arribar a les ruïnes del Castell de Mont-roig (276 m), amb molt bones vistes panoràmiques. Desfem el camí de pujada al castell i seguim una pista cap a la dreta en fort descens fins al Mas Rajol (117 m), que deixem a l'esquerra. Seguim descendint fins a assolir el riu Ricardell, on trobem un pontet (93 m). Sense creuar-lo, seguim el sender que puja paral·lel al riu en direcció nord-oest. Passem pel Molí d'en Palau (runes). I travessant els camps del Molí arribem a la ctra. GI-502 que porta a Darnius (116 m). 

Seguim la carretera cap a ponent pel pont de Palau sobre el Ricardell. Arribats al Paller d'en Palu, que ens queda a la dreta, seguim una pista de terra i creuem de nou el Ricardell fins a arribar al gran mas de Can Palau (124 m). Iniciem un sender pel mig del bosc en suau ascens en direcció a l'Auleda. Travessem el torrent d'en Xom i continuem en ascens fins a trobar una pista, la qual deixem de seguida per a continuar per un corriol, tot pujant cap a la Costa d'Agullana. Tornem a creuar el Ricardell i descendim fins a trobar la pista d'entrada al poble de Darnius. Seguim aquesta pista en pujada fins a Darnius. Entrem pel Raval de l'Església, i per unes escaletes pugem al Passeig de l'Església on trobem l'església romànica de Santa Maria (s. XII). Sortim del recinte per una porta arcada que dóna a la plaça Major, on trobem la Societat la Concòrdia, bar-restaurant i sala de teatre (190 m). Final de la desena etapa dels Camins de Transhumància.


DETALLS DE L’ACTIVITAT

Dificultat:  **  (20,370 km)

Desnivells acumulats aproximats:   (+ 765 m) (- 667 m)

Lloc i hora de sortida de Terrassa: Rambla d’Ègara, davant els ferrocarrils de la Generalitat, a les 7 del matí. La tornada serà a la tarda. 

Observacions: El desplaçament es farà en autocar, amb places limitades. Cal treure la inscripció a la secretaria del Centre, de 6 a 9 del vespre, o bé a través del web www.ce-terrassa.cat  del dia 2 al 13 de juny, ambdós inclosos.

Notes: L’organització es reserva el dret de tancar la inscripció abans de la data prevista en el cas d'exhaurir-se les places de l’autocar. Us recordem que el divendres, dia 13 de juny, serà l'últim dia d'inscripció, per tant, preguem que us hi inscrigueu abans d'aquest dia. Per participar en aquesta activitat cal que tingueu la llicència/assegurança federativa. En cas contrari, heu de contractar l'assegurança temporal a Secretaria.

Preu de la inscripció: 24 €

Organitza: Vocalia de Senders.





DESCÀRREGUES


Boadella d'Empordà - Darnius       

Full de ruta 10ª etapa, Boadella d'Empordà - Darnius  

Track GPS 10ª etapa, Boadella d'Empordà - Darnius   

Track GPS 10ª etapa en format GPX per a mòbils

Vídeo Castell de les Escaules

Vídeo Castell de Mont-roig

Galeria d'imatges 10ª etapa Boadella d'Empordà - Darnius 


Serra dels Tramonts