Les Tres Creus a la Mola d'Estat (Muntanyes de Prades)

16 d’octubre del 2023

8a etapa:                       Prades - Montblanc                         (23,240 km)

Diumenge, 21 d'abril de 2024

Itinerari

Prades, coll de la Foguina, Tossal de la Baltasana, font del Mas d'en Pagès, coll de la Font del Dineral, serra del Bosc, coll de la Caldereta, Mola d'Estat o dels Quatre Termes, les Tres Creus, Taula dels Quatre Batlles, coll del Clot del Llop, refugi de Cogullons, font del Grèvol, mas de la Baridana, Rojals, barranc de la Vall, mas del Ponet, Estret de la Vall i Montblanc.

Descripció

Tossal de la Baltasana

Espectacular, variada i preciosa
travessa de Prades a Montblanc, entre les comarques del Baix Camp i la Conca de Barberà, tot creuant de ponent a llevant gran part de les Muntanyes de Prades, resseguint íntegrament el GR 171. El recorregut passa per punts tan emblemàtics com el Tossal de la Baltasana, punt més alt de la serralada, la Mola d'Estat o dels Quatre Termes, les Tres Creus, la Taula dels Quatre Batlles, Rojals, el Barranc de la Vall i l'ermita de Sant Josep, abans d'entrar a Montblanc. La major part de desnivell es fa de baixada, i sobretot entre Rojals i Montblanc.

Som a Prades, el poble més elevat de la comarca del Baix Camp. Sortim des del carrer Colomers (973 m). Anem pujant pel carrer Pep Ventura, i de seguit entrem al bosc. En suau ascensió arribem al Coll de la Foguina (1.081 m). Seguim ascendint per la pista i abans d'arribar al coll del Bosc deixem la pista i ascendim l'últim tram fins a assolir el Tossal de la Baltasana (1.203 m), punt culminant de la serralada de Prades i punt més alt de l'etapa, també és un "100 Cims" de la FEEC; hi ha un vèrtex geodèsic i una taula d'orientació. Forma part de la cresta que parteix la conca de l'Ebre (riu de Montsant) de la del Francolí. És també el cim més alt de les comarques del Baix Camp i de la Conca de Barberà. Des del cim, podem gaudir de fantàstiques panoràmiques dels Pirineus, el camp de Tarragona, la serra del Montsant, els Ports, etc.

Mola d'Estat o dels Quatre Termes

Davallem del Tossal en direcció nord-est, fins a una bifurcació on hi ha un pal indicador i seguim per la carena. Deixem a la dreta el camí que duu al Pla de la Moleta i al mas del Violinista i seguim recte tot vorejant la Moleta (1.197 m). Passem prop de la font del Mas d'en Pagès, que ens queda a l'esquerra de la pista. Seguim carenejant pels Plans del Mas d'en Pagès i arribem al coll de la Font del Dineral o de la Nevera (1.124 m). Seguim el camí de Rojals en direcció a llevant per la serra del Bosc i passem dos colls més: el coll d'en Perroi (1.052 m) i el coll de la Caldereta (1.039 m), ambdós amb pals indicadors. Carenejant pel camí Vell de Prades, passem pel collet de la Cova Fumada i assolim la Mola d'Estat o dels Quatre Termes (1.127 m), des d'on s'albira una gran panoràmica; el lloc és veritablement extraordinari, es podria anomenar "el cor de la serra de Prades". Tot seguit, passem per les Tres Creus i la Taula dels Quatre Batlles (1.124 m), vèrtex geodèsic. El seu nom prové del fet que a uns 300 m al sud de la mola convergeixen els termes de quatre municipis: Vimbodí, Prades, Mont-Ral i Rojals.

Les Tres Creus

Seguint la pista de Rojals, arribem al coll del Clot del Llop (1.100 m), cruïlla de pistes. Aquí, deixem la pista que seguíem i anem a la dreta pel camí dels Cogullons. En una bifurcació del camí, trobem l'inici i/o final de la variant GR 171-4 que va a Poblet. Passem pel Colletó d'en Serra (1.042 m) i tot seguit arribem al Refugi dels Cogullons (1.052 m), pertanyent al C.E. Montblanc. El GR 171 davalla tot seguit per un corriol fins a la Font dels Cogullons i a la Font del Grèvol. Seguim pel mas enrunat de la Baridana i
la cova de la Baridana, i entrem al poble de Rojals (977 m), pel carrer Major i la Plaça Major. Paga la pena la visita de l'església romànica de Sant Salvador (s. XII). Sortim per la ctra. TV-7042 i la deixem de seguida per girar a l'esquerra a buscar el Barranc de la Vall en direcció nord. El GR davalla fent llaçades pel barranc, amb molta vegetació i molts arbres de diferents classes. Passem prop de la cinglera del Salt de la Guineu, i travessem el barranc de la Vall (560 m). Més endavant, passem sota el mas d'en Ponet i arribem al Pas de l'Estret (o Estret de la Vall) (370 m).

Passem a frec del Molí de la Vall de Fora, que ens queda a l'esquerra i seguim el camí de Montblanc. A l'entrada de la població, trobem l'ermita de Sant Josep (377 m) i l'àrea de lleure de Sant Josep, amb taules, barbacoes, fonts i bar-restaurant. Al cap d'uns 10 minuts, entrem finalment a la vila emmurallada de Montblanc (360 m), capital de la Conca de Barberà, pel carrer Sarral. Final d'aquesta fabulosa vuitena etapa del GR 171.

Dificultat:  **  (23,240 km)

Desnivells acumulats aproximats:   (+ 530 m) (- 1.142 m).