Les Tres Creus a la Mola d'Estat (Muntanyes de Prades)

27 de juliol del 2021

El Camí dels Nyerros   (Cent desè aniversari)

4a etapa:                      Aiguafreda - Viladrau              (20,480 km)

Diumenge, 21 de novembre

Itinerari:
Aiguafreda, torrent de l'Aragall, can Casanoves, can Serra de l'Arca, camí del Saní, casa i font del Saní, Grau del Boix, Pla de la Creu, collet dels Contrabandistes, serrat de la Peça, Pla del Forn, el Brull, mas de les Escaletes, Pla de Sant Martí, Collet de l'Apallador, collet de Puig Castellar, Serrat de Font Pomereta, Pla de la Castanyera, collet de les Garrotades, camí de Sant Segimon, coll de Font Pomereta, torrent dels Rentadors, collet de les Tres Creus, camí de les Marrades, collet de l'Estornell, torrent de l'Oratori o del Matagalls, oratori de Sant Camil de Lelis, castanyeda Gran de can Gat, font de l'Erola, ermita de la Mare de Déu de l'Erola, can Bosc i Viladrau.

Descripció:
Sens dubte, aquesta és una de les etapes més boniques del Camí dels Nyerros, encara que les que vénen no li tenen res a envejar. Ens introduïm de ple en els exuberants boscos del Montseny, amb unes fagedes i castanyedes impressionants. Paisatges i vistes espectaculars des de les cingleres ens faran gaudir d'allò més. Val la pena l'esforç per superar el desnivell entre Aiguafreda i Viladrau.
Sortim del centre d'Aiguafreda (401 m) seguint el carrer Mossen Josep Salvans fins al seu capdamunt en acusat ascens fins enllaçar amb el traçat del GR 2 que seguirem durant un breu tram. Deixem el GR 2 i seguim pel Sender del Torrent de
Can Serra de l'Arca

l’Aragall en marcada direcció nord-oest, per sota les pinedes i alzinars. Travessem diversos camins transversals que pugen del torrent de l’Aragall i marxem en forta remuntada cap a l’enrunat mas de Can Casanoves (642 m), que domina una bella visió sobre els cingles de Bertí a ponent i del Tagamanent vers el sud. Creuem pel mig de les runes tot deixant unes antigues feixes a la dreta i de seguit trobem una àmplia pista que per l’esquerra puja des d'Aiguafreda. Prenem aquesta pista en direcció al Collet de la Costa. Tornem a desembocar a la pista per on passa el GR 2 i el seguim un breu tram fins a la casa restaurada de Can Serra de l’Arca (663 m), amb una bella vista sobre el Tagamanent i els Cingles de Bertí.
Seguim per la Pista de Sant Miquel de Canyelles cap a les runes del Saní i la font del Saní (725 m). Deixem a la dreta un camí que baixa cap a la font i continuem en agradable ascens. Ja arran de la cinglera del Saní, creuem un despreniment de grans blocs de roques sota l’esborany obert en la cinglera i el camí s’enfila en marcades ziga-zagues per superar la cinglera mentre anem gaudint de belles vistes sobre la vall de la riera del Pujol, el Matagalls, el Pla de la Calma i el Tagamanent. Assolim el cim de la cinglera pel Grau del Boix, i al Pla de la Creu (834 m) enllacem novament amb el GR 2. El seguim una cinquantena de metres, i el deixem per encetar un agradable i suau tram per damunt la cinglera i sota l’alzinar en direcció al Serrat de la
Camí a Sant Segimon

Peça (879 m), on trobem un gran vèrtex geodèsic, i al Pla del Forn (855 m). Seguint ara una àmplia pista asfaltada, arribem al poble del Brull (843 m), porta d'accés al Parc Natural del Montseny (església romànica de Sant Martí del Brull, del segle XI), i creuem la carretera de Seva a Collformic.
Sortim del Brull, deixant definitivament el GR 2 que marxa a l'esquerra, i seguim en suau ascenció cap a les propietats de Mas Mateu Santesmases, el Puig Castellar i el gran mas de Les Escaletes (864 m), que deixem a l'esquerra del camí. Sortim a la pista que ve de la casa de Puig Castellar i passem pel Pla de Sant Martí i pel collet de l’Apallador (914 m) on hi ha un gran dipòsit d’aigua damunt un turonet. Arribats al Collet de Puig Castellar (955 m), deixem a la dreta el camí que es dirigeix a Collformic, i seguim unes fites cap a dalt la carena del Serrat de Font Pomereta. Ascendint per uns estreps rocallosos de lloses grises, arribem al Pla de la Castanyera (1.108 m) on hi ha una gran torre elèctrica, i continuem per un fressat camí per sota uns grans pins. Continuem ascendint fins a trobar la pista del Serrat de Font Pomereta (1.160 m), que seguim en direcció sud-est fins assolir el Collet de les Garrotades (1.181 m).
Al Collet de les Garrotades trobem una senyalització del Meridià Verd. Deixem la pista que marxa recte cap a la Font de Pomereta i prenem un fressat sender per resseguir la carena de les Saleres de Font Pomereta per terreny obert, des d’on ja podem albirar vers el nord-est la modesta ermita de Sant Miquel de Barretons, dalt la carena que baixa del cim del Matagalls. Als poc minuts, sortim al Camí a Sant Segimon (1.245 m), punt més alt de l'excursió, des d'on podem albirar el santuari de Sant Segimon, a la carena de l’altre costat d’un profund torrent que haurem de creuar. Descendim al Coll de Font Pomereta (1.208 m) i encetem un vertiginós descens cap el Torrent dels Rentadors. El sender és treballós i passa per una bonica i frondosa fageda abans d’arribar a la llera del rierol. Amb forta remuntada, el sender ens mena finalment al Collet de les Tres Creus (1.226 m), just arran de la pista de Collformic a Sant Segimon. Davant el santuari de Sant Segimon, arrenca a l’esquerra un sender senyalitzat que davalla cap a Viladrau i que prenem. Passem sota una bella fageda i per sota el santuari. Encetem el descens del tram conegut com el Camí de les Marrades.
Castanyeda Gran de can Gat
Durant la baixada, passem pel Collet de l’Estornell (1.148 m), un turonet que forma un excel·lent mirador sobre la vall de La Sala, i pel Torrent de l’Oratori o del Matagalls (1.030 m), una bella raconada que aviat ens mena a l’oratori de Sant Camil de Lelis, patró dels cecs. Prosseguim el descens pel fressat camí que més avall travessa la magnífica Castanyeda Gran de Can Gat amb alguns exemplars de cinc-cents anys de vida. Camí avall, passem pel costat de la font de l’Erola que resta al marge dret del camí, i arribem a l'ermita de la Mare de Déu de l'Erola (873 m), última parada abans d'arribar a Viladrau. Continuem descendint pel fressat camí que davalla cap a Can Gat, Can Bosc i el mas del Quintà Nou, tot passant per impressionants castanyers centenaris. Creuem un pont per damunt el bell rierol del Sot dels Vernets (748 m) on trobem unes runes. El paratge és força bonic. Deixem a l'esquerra del camí les instal·lacions de la depuradora de Viladrau, i entrem a la població per la part baixa. Seguim per diversos carrers i arribem finalment a la plaça Major i l'Ajuntament de Viladrau (818 m), final de la quarta etapa, Camí dels Nyerros.

Dificultat:  **  (20,480 kms)

Desnivells acumulats aproximats:   (+ 1.096 m) (- 681 m)