Ermita de Sant Roc (Cabassers, comarca del Priorat)

18 de juny del 2014

VOCALIA DE SENDERS

Senders de Gran Recorregut

Els camins secrets del Sant Greal
 De Terrassa al Santuari de Núria a la recerca del Calze Sagrat

6a etapa.           L'Estany - Sant Bartomeu del Grau                (25,980 km)
Seguint el traçat del GR 3, a cavall entre el Bages i Osona, un recorregut marcat per les petjades de la història amb una impressionant manifestació de l'art romànic

Diumenge, 22 de febrer

En aquesta nova etapa dels Camins secrets del Sant Greal, a cavall entre les comarques del Bages i Osona, seguirem en tot moment la traça del GR 3, el sender central de Catalunya, des de l'Estany fins a la població de Sant Bartomeu del Grau. Tot aquest territori és el resultat de les relacions entre el medi rural i l'activitat humana, que s'influeixen mútuament al llarg del temps i van configurant uns trets característics que li donen personalitat pròpia. Tota aquesta zona conserva un ric patrimoni històric i cultural, amb capelles romàniques i restes històriques d'arquitectura preindustrial (molins, pous de glaç, forns de calç, etc.).
Sant Feliuet de Terrassola

Sortim des de l'anomenat Pedró de Pontarró (869 m), a l'Estany, situat a llevant de la ctra. C-59. Passem pel costat del cementiri i del mas La Crossa i seguim direcció nord, sota el puig de la Caritat, fins arribar al Pla del Castell (830 m), antic pla agrícola transformat en jardí residencial, al costat de la masia del Castell. Tot seguit, davallem per la pista fins creuar la riera de l'Estany on trobem el mas El Pla (733 m). La pista fa un giravolt dreta-esquerra, passem per la font del Boix i seguim paral·lels a la riera del Molí. A sobre nostre, tenim Sant Feliuet de Terrassola, una parròquia d'hàbitat disseminat del municipi de Santa Maria d'Oló a la comarca del Moianès, amb la capella romànica de Sant Feliu. Seguim direcció nord, deixant el mas de Montcabrer a la nostra esquerra fins que sortim a la ctra. C-59, que seguirem uns 800 metres, passant per sota de l'Eix Transversal (717 m).

Arribats al Pla de Canemasses, entre els termes d'Oristà i Santa Maria d'Oló, justament on trobem el mas Bojons (658 m) a l'esquerra de la pista, abandonem la C-59 per un camí a la dreta que passa a frec d’unes naus per al bestiar. Més endavant, travessem dues vegades aquesta carretera i la riera de Segalers per arribar a la parròquia de Caraüll (532 m), on hi ha un pal indicador. Deixem el mas a l'esquerra i ens endinsem a la vall i als camps de Caraüll, on trobem en primer terme la capella de Sant Genís Nou, d'estil neoclàssic (571 m), al costat de la masia de Les Oliveres, i més endavant les restes de la capella prerromànica de Sant Genís Vell (586 m), més apartada del camí, en el punt on hi ha una cruïlla de pistes. Tornem a travessar la riera de Segalers per un pontet i la pista puja fent revolts. El camí, ara planer i vorejat de xiprers, passa a frec de les edificacions del Pla del Vilar (625 m). Seguint la pista, creuem ara els Camps de la Font del Cabrit, on trobem dues basses, una a l'esquerra i l'altra a la dreta del camí. Passem per sota una línia de conducció elèctrica i poc després passem a frec de la masia del Clot del Forn (720 m) on podem trobar oques en llibertat. En suau ascens, trobem els masos de Ca l'Ignasi i Ca l'Escolà i sortim a la ctra. C-651 que va a Olost (761 m).
                                               Sant Bartomeu del Grau

Travessem la carretera i seguim pel camí que hi ha a l’altra banda en direcció a Alboquers. Arribem al petit nucli d’Alboquers amb la seva capella romànica de Sant Jaume (764 m). Seguim ara direcció nord pel costat de la ctra. C-651 i deixem el mas La Caseta a mà esquerra. Seguim avançant per la Serra de Sant Salvador; a la dreta tenim la Caseta del Permanyer (788 m). Travessem la ctra. C-154 i en suau ascensió passem pel mas Les Ferreres, amb la seva capella de Sant Jaume de les Ferreres (808 m). Seguim ara el Camí de les Ferreres, que va planejant i deixem el mas Codina a l'esquerra. Abandonem la pista que seguíem i el GR gira a l'esquerra travessant una zona boscosa anomenada els Pins Pinyers, un bonic bosc molt esclarissat, tot pujant suaument i vorejant el Serrat de Vilanova (875 m). Passat el serrat, prenem una nova pista cap a la dreta que ens duu directament a la població de Sant Bartomeu del Grau (875 m). Entrem a la vila pel Carrer Vell, Plaça del Dr. Griera, Passeig del Grau i l'Ajuntament. La primitiva església de Sant Bartomeu fou renovada al segle XI; el seu estat actual és ruïnós. La nova església parroquial, obra barroca neoclassicista és del segle XVIII. Final de la sisena etapa a la recerca del Sant Greal.

Dificultat:  **

Desnivells acumulats aproximats:   (+ 600 m) (- 549 m).